Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Savéol’, ‘Prince de Bretagne’ en ‘Solarenn

Franse tomatentelers starten samenwerking met tomaten zonder gewasbeschermingsmiddelen

Met 230.000 ton tomaten per jaar vertegenwoordigen drie grote Bretonse tomatentelers alleen samen al maar liefst 50% van de Franse tomatenmarkt. De tomaten, afgezet onder de merken ‘Savéol’, ‘Prince de Bretagne’ en ‘Solarenn’ worden het hele jaar door in kassen gekweekt. .

De 3 bedrijven zijn onlangs een samenwerking aangegaan om tomaten ‘geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen’ aan te kunnen bieden. Hun belofte aan de consument is dat hun tomaten, ook al zijn ze niet biologisch, niet behandeld zullen worden. Het zijn de zaden of de planten die behandeld kunnen worden, maar niet de vrucht.

"We houden ons al heel lang bezig met het verminderen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen,” zegt Marc Keranguéven, directeur van 'SICA', een coöperatie van de in het departement Finistère tomaten teelt onder het merk ‘Prince de Bretagne’.

Gepresenteerd als de ‘derde weg in de tuinbouw’, naast de ‘conventionele weg’ en de ‘biologische weg’, maken groententelers van elke coöperatie deel uit van dit samenwerkingsverband. Al deze telers hebben een specifieke training gevolgd om anders te leren telen. Volgens Christophe Rousse, directeur van ‘Solarenn’, "is dit label niet gebaseerd op communicatie, maar op het harde werken van de teler."

De drie merken samen hopen dat de gewasbeschermingsmiddelvrije producten ‘binnenkort’ 30 tot 40% van hun tomatenverkoop zullen vertegenwoordigen. De prijzen van deze  producten zullen door de handelaars worden vastgesteld. De hoogte ervan zal waarschijnlijk ergens tussen die van conventionele en biologische producten komen te liggen. “Er zijn ook extra kosten waarmee rekening gehouden moet worden,” benadrukt Rousse.

Het samenwerkingsverband voor tomaten kan zich geleidelijk uitbreiden naar een samenwerkingsverband voor meerdere groenten. Er zijn al tests uitgevoerd op pompoenen en aardbeien. Komkommers kunnen de volgende groenten zijn om getest te worden. "We willen graag de weg hiervoor vrijmaken, maar in de tuinbouw gaat het niet zo snel als bij het internet. Er is meer tijd nodig,” legt directeur van UCPT Gilbert Brouder uit. UCPT is de coöperatie die werkt onder het merk ‘Prince de Bretagne’. "Het belangrijkste is om tussen conventionele telers en biologische telers geen barrières te laten ontstaan."  

Bron: www.20minutes.fr

Publicatiedatum: