
Van Rijswick begon de presentatie met een overzicht van de wereldwijde fruitproductie. De grote fruitsoorten zijn wereldwijd al jaren dezelfde, waarbij de belangrijkste producties zijn weggelegd voor bananen (16%), appelen (12%), sinaasappelen (12%) en druiven (11%). Bij belangrijke fruitsoorten als appels en sinaasappels is de procentuele productietoename beperkt geweest. De grootste productiestijgingen in fruit zijn de afgelopen tien jaar gerealiseerd met kaki's, bananen, mango's, papaya's en avocado's.

Cindy van Rijswick
"Wereldwijd zijn China en India met respectievelijk 19 en 12% de grootste fruitproductielanden ter wereld. Wereldwijd groeit de fruitproductie, maar in West-Europa krimpt deze fors. De fruitproductie stijgt relatief gezien het sterkst in ontwikkelingslanden, maar China en India nemen absoluut de grootste stijging voor hun rekening", zo hield de marktanaliste de aanwezige fruithandelaren voor.

Van Rijswick liet zien dat de Aziatische handel in fruit spectaculair is toegenomen, maar gaf aan dat de fruitimport van China naar verwachting zal toenemen door toename van de inkomens en beperkingen aan de eigen productie. "De stijgende kosten en ongunstige wisselkoersen tasten het concurrentievoordeel van China aan. Opkomende markten bieden kansen, maar volatiliteit en complexiteit zijn grote uitdagingen voor handel."

"Meer dan twee derde van al het beschikbare groente en fruit in de wereld wordt in Azië geconsumeerd. Ondanks de gezondheidstrend groeit de consumptie in West-Europa niet. De consumptie groeit met name nog in Azië, Oost-Europa en Afrika", vervolgde Cindy haar presentatie. Ze liet aan de hand van cijfers zien dat de fruitconsumptie stijgt naarmate de inkomens toenemen. Andersom komt de fruitconsumptie ook extra onder druk in landen die nog veel last hebben van de crisis, zoals in het Verenigd Koninkrijk waar de fruitprijzen de afgelopen vijf jaar met 34% zijn toegenomen.
"Ontwikkelingen aan de retailkant vormen niet alleen voor leveranciers maar ook voor retail zelf een grote uitdaging", zo stelde de marktanaliste vast. "De voortdurende focus op prijs zal uiteindelijk voor veel ketens geen vruchtbare strategie blijken. Daarom zullen retailers een nieuwe strategie moeten bedenken. Veel AGF-leveranciers zijn al bezig met het aanbieden van onderscheidende producten of ontzorgende diensten. Wel wordt de inkoop van AGF complexer als retailer zich met meer dan alleen prijs wil onderscheiden."

Van Rijswick noemde het 'Berries-schap' in het Verenigd Koninkrijk als succesvoorbeeld, waarbij een verkoopstijging van 100% werd gerealiseerd door een goede ketensamenwerking. "In het hardfruit zijn de clubrassen succesvol, maar men moet wel oppassen dat men niet de tomaten achterna gaat met te veel producten. Leveranciers zullen zich moeten onderscheiden en de retailers moeten ontzorgen. Voorwaarden hiervoor zijn kennis van de markt, commitment van de telers en flexibiliteit om in te spelen op ontwikkelingen."