Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Motorleaf en Cultilene gaan samenwerking aan

"Arbeidstekorten en afnemende winstmarges tegengaan met Automated Intelligence"

Je kent Cultilene wellicht als wereldwijde leverancier van Albarino diffuus glas oppervlakten en substraat. Nu voegen ze echter een compleet nieuwe project toe aan hun assortiment. Het Nederlandse bedrijf is de samenwerking aangegaan met Motorleaf, dat bekend staat om hun geautomatiseerde oogstramingen op basis van kunstmatige intelligentie. "We zijn er van overtuigd dat de oogstramingen die Motorleaf aanbiedt toegevoegde waarde heeft voor tomaten- en paprikatelers wereldwijd. Dat is waarom we deze diensten van Motorleaf actief onder de aandacht brengen bij onze klanten," legt Marielle Klijn van Cultilene uit.

Algoritmes die toekomstige oogsten voorspellen
Precies weten wanneer je welk gewas kunt oogsten. Het lijkt misschien iets uit de toekomst, maar vorig jaar heeft het techbedrijf Motorleaf hun wekelijkse oogstvooruitzichten gelanceerd. Door middel van de big data van groeiomstandigheden in kassen, bouwt de innovatie aangepaste machinaal lerende algoritmes die de toekomstige kassenproductie kunnen voorspellen.

"Laten we vooropstellen dat het hebben van groene vingers onmisbaar is in de tuinbouwsector. We willen telers absoluut niet vervangen door technologie. Maar we zien wel dat een duidelijke oogstraming van grote waarde is voor telers. Het weten wanneer en hoeveel producten een bedrijf op de markt kan brengen, is essentieel voor het succes van het bedrijf. Dit is echter een uitdaging binnen de landbouw, waar de wisselende groeiomstandigheden voor onvoorspelbare schommelingen zorgen in het rijpingsproces, en dus de marktgereedheid, van gewassen als tomaten en paprika's. De huidige manieren om wekelijkse oogstramingen te doen, zijn een onnauwkeurig en arbeids- en tijdsintensief proces waarin gemakkelijk fouten kunnen worden gemaakt. Met onze algoritmes helpen we telers om de risico's op dit gebied te verminderen, hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen en agrarische expertise te behouden," zegt Jennifer De Braga, Hoofd Global Client Experience bij Motorleaf.

Vorig jaar heeft het bedrijf zijn slimme software gelanceerd. "Er wordt een specifiek algoritme gecreëerd voor iedere kas, afhankelijk van de gewassen, de grootte van de ruimte en de specifieke locatie. Het algoritme dat hier uit voortkomt maakt geautomatiseerde oogstvooruitzichten en -voorspellingen met 50-70% minder fouten dan de voorspellingen van mensen. Dit is bevestigd door onze bestaande klanten in Noord-Amerika, Japan en Europa. De data wordt niet gedeeld tussen de kassen, behalve natuurlijk als telers dit willen." De algoritmes zijn specifiek aangepast aan paprika- en tomatenplanten.

Hoewel klanten in Europa, de VS en Japan erg enthousiast zijn over de algoritmes, is het een uitdaging om de Automated Intelligence (AI) innovatie op de tuinbouwmarkt te introduceren. "Een gat tussen de stedelijke ontwikkelaars van de technologie en de telers op het platteland," noemt Jennifer het. "De teeltsector verschilt enorm van de technische sector. Er wordt van techbedrijven verwacht dat ze gemakkelijk kunnen groeien, door middel van online platforms en digitale hulpmiddelen. Het feit is echter dat de teeltsector een zeer persoonlijke industrie is waar men de voorkeur geeft aan een ferme handdruk om een overeenkomst te bezegelen. Dankzij Cultilene kunnen we nu echter onze hand uitreiken naar kasseneigenaren over de hele wereld."

Garanties bieden
Cultilene is gegroeid van het centrale punt voor de kassenteelt in Nederland naar nu een wereldwijde leverancier van diffuus glas van Albarino en substraat. Afhankelijk van de beschikbare data van iedere kas schat Cultilene dat honderden kassen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan baat zouden kunnen hebben van de AI-diensten van Motorleaf. De strategische samenwerking wil telers informeren en onderwijzen over de nieuwe technologie en garanties bieden over databescherming en cyberveiligheid.

"We zijn er van overtuigd dat de oogstvoorspellingen van Motorleaf een grote toegevoegde waarde heeft voor tomaten- en paprikatelers over de hele wereld. Dat is waarom we deze service actief onder de aandacht brengen van onze klanten. Daarnaast is deze service een perfect voorbeeld van "gegevensgestuurde groei", één van de meest pionierende ontwikkelingen binnen we wereldwijde tuinbouwsector en een belangrijk doel van Cultilene," zegt Mariëlle Klijn, marketing manager bij Cultilene. Zij speelde een belangrijke rol bij het opzetten van de samenwerking.

Het opzetten van de samenwerking heeft ruim een jaar geduurd. In deze tijd is de technologie verbeterd en zijn de regels rond dataveiligheid geharmoniseerd, aangezien deze verschillen in Canada en de EU. De nu actieve samenwerking is een voorbeeld van de toenemende band tussen de agrarische sectoren van beide regio's. "Dankzij deze strategische samenwerking tussen kassenspecialist Nederland en de snel innoverende kunstmatige intelligentie sector in Canada, creëren we economische groei op beide continenten," zegt Jennifer.

Kom langs bij Motorleaf en Cultilene tijdens de Fruit Logistica in Hal 3.2, stand D-07.

Voor meer informatie:
Saint-Gobain Cultilene
Ericssonstraat 2
5121 ML Rijen
T +31 (0)161 22 87 40
info@cultilene.nl 
www.cultilene.com 

Jason Behrmann 
Motorleaf
jason.behrmann@motorleaf.com  
514-835-7074

Publicatiedatum: