Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Composteerbaar net gemaakt van cellulose

De trend richting het gebruik van ecologische verpakkingen verspreid zich nu over alle Europese markten. Veel groenten en fruit worden steeds belangrijker op het verkooppunt en biologisch afbreekbare verpakkingen eveneens. Het Oostenrijkse bedrijf Lenzing is erin geslaagd composteerbare netten voor groenten en fruit van cellulosevezels te maken en ze te gebruiken op het Point Of Sale. Op de komende Fruit Logistica beurs zullen de zogenaamde Botanic Nets officieel geïntroduceerd worden.

Roland Arbesleitner (Segment Manager Packaging) & Dr. Marina Crnoja-Cosic (Head of Business Management Industrial Applications) Bron: Lenzing AG.

De eerste aanzet kwam vanuit de handel, de Oostenrijkse supermarkten en hun leveranciers, die al vanaf de jaren 2011 en 2012 op zoek waren naar nieuwe verpakkingsoplossingen. Milieuproblemen rond microplastics waren een jaar of vijf geleden nog een vrij onbekend fenomeen, maar de grote ketens waren zich al wel bewust van het negatieve imago van plastic. “De noodzaak voor een overstap naar een product als cellulose was toen al wel duidelijk, maar voor de uiteindelijke ontwikkeling van een bruikbaar alternatief was er nog veel input van meerdere ketenpartners nodig,” aldus het management van Lenzing AG.

Focus op duurzaamheid
De Botanic Nets worden gemaakt van cellulosevezels, waardoor ze biologisch afbreekbaar en composteerbaar zijn, zowel voor industriële composteerders als thuis. Het bronmateriaal is van beukenhout, dat betrokken wordt van duurzame bosbouwbedrijven in Oostenrijk en naburige landen. Dat maakt de netten tevens tot een regionaal product. Oorspronkelijk waren duurzame verpakkingen vooral in trek bij biologische producten van hoge kwaliteit en streekproducten. “Toch zien we al geruime tijd een sterke trend richting duurzame verpakkingen voor conventionele markt. Wanneer er betere en meer duurzame verpakkingen beschikbaar zijn, waarom deze dan niet ook in andere productgroepen toepassen? Consumenten vragen juist om een meer holistische benadering.” 

De Botanic Nets / Beeld: Lenzing AG

Plug and Play
Ondertussen zijn de Botanic Nets al bij verschillende supermarkten in de schappen beland. Botanic Nets zijn weliswaar duurder dan plastic netten, maar het prijsverschil is nog steeds acceptabel. Voor de productie van cellulose netten hoeft er niet al te veel te veranderen in het verpakkingsproces, of zelfs helemaal niets. De benodigde machines en opzet van verpakkingslijnen werken vaak met een ‘Plug and Play’ principe, waardoor omschakeling vrij eenvoudig kan zijn. “Bovendien is er nog een ander aspect dat interessant kan zijn voor retailers en dat is dat dankzij de Eco Color Technology van Lenzing er materiaal geleverd kan worden in diverse kleuren op een bronzuinige en voedselveilige manier. Dit kan zonder conventionele verf en de kleur wordt tijdens de productie direct in de vezels verwerkt. Dit bespaart op het gebruik van chemicaliën, energie en kosten.”

Roland Arbesleitner op de afgelopen Bio-Messe Nordic Organic Food Fair in Malmö, Sweden

Partnerships kunnen tot verdere oplossingen leiden
De verpakkingsindustrie is momenteel behoorlijk in beweging en er worden voortdurend nieuwe concepten en ideeën op de markt gebracht. Maar dit is op zichzelf geen garantie voor succes. Ideeën moeten heldere en aanwijsbare voordelen bieden ten opzichte van de status quo. Wat dat betreft geniet cellulose al enige erkenning in de retailsector. Zo zijn er al meer dan een jaar uitwasbare multifunctionele tassen beschikbaar bij COOP in Zwitserland. Ze genieten een behoorlijke populariteit. Een vergelijkbare boodschappentas wordt aangeboden bij het Oostenrijkse REWE.

Het proces van hout tot eindproduct / Beeld: Lenzing AG

Lenzing AG houdt haar focus bij een klein aantal selecte projecten en streeft deze met veel enthousiasme na. Bovendien zien ze nog steeds veel potentie in de verpakkingssector. “Desondanks moet opgemerkt worden dat Lenzing AG als fabrikant van ruwe materialen niet alle onderdelen van de sector in haar eentje kan bereiken. Onze strategie is daarom samen met geïnteresseerde partners nieuwe duurzame verpakkingsoplossingen te ontwikkelen.”

Voor meer informatie:
Lenzing Aktiengesellschaft
4860 Lenzing, Österreich
Werkstraße 2
Telefon: +43 7672 701 0
Telefax: +43 7672 701 3880
E-Mail: office@lenzing.com 
www.lenzing.com 

Roland Arbesleitner 
Segment Manager Packaging
r.arbesleitner@lenzing.com 
+43 676 7915533 

Dr. Marina Crnoja-Cosic
Head of Business Management Industrial Applications
m.crnoja@lenzing.com  
+43 664 6112551

Publicatiedatum: