Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jelle van Dijck, Siberia:

“Ik verwacht dat we meer groenten binnen gaan telen"

Elke dag zaaien en oogsten, het hele jaar door. Dankzij een innovatief systeem levert Siberia elk seizoen diverse soorten sla en paksoi. Daardoor hoeven supermarkten deze groenten in de winter niet te importeren.

In de negen hectare grote hydroteeltkas van Siberia worden met hulp van robots drie soorten sla en paksoi geteeld. De groentegigant levert het hele jaar door aan supermarktketens en groothandels in Nederland en Europa.

Siberia is een zusterbedrijf van Van Dijck Groenteproducties, gespecialiseerd in het telen en verpakken van groente. Jelle van Dijck is teelt- en techniekmanager bij Siberia. Zijn vader is een van de twee directeuren van Van Dijck Groenteproducties, dat voortkomt uit het bedrijf dat zijn opa gestart is.

Wat doet Siberia anders?
Jelle van Dijck: “We zaaien iedere dag sla en paksoi. We zetten zaadjes in potgrond in een teeltgoot, een soort lange plastic buis waar water doorheen stroomt. Zodra de plantjes gegroeid zijn en meer ruimte nodig hebben, worden ze verplaatst naar een nieuwe goot. Andere slatelers zetten de plantjes in één keer op ruime afstand van elkaar in de grond. Wij zetten alle kleintjes juist dicht op elkaar en verplaatsen ze zodra het nodig is. Op die manier benutten we de ruimte optimaal. De plantjes worden twee keer verplaatst: van een goot met 192 stuks naar een goot met 96, en uiteindelijk naar een met 48. Daarna worden de planten geoogst.”.

Welk probleem lost het op?
“De klant vraagt om een duurzame manier van telen, dus daar willen we graag aan voldoen. Als de dagen korter worden gaan onze ledlampen aan, zodat we het hele jaar door kunnen telen en geen groente uit Zuid-Europa hoeven te importeren. We gebruiken ook minder gewasbeschermingsmiddelen omdat we snel kunnen ingrijpen en dagelijks onze productie aanpassen – zodat we nooit te veel telen – is geen probleem. Ook maken we duidelijke afspraken met klanten en oogsten we pas als de bestelling binnen is. En we gebruiken alleen opgevangen regenwater, dat vervolgens in ons bedrijf circuleert. Als het door de goot stroomt, vangen we het water aan het eind weer op. Daarvoor gebruiken we weer een eigen waterzuiveringsinstallatie, zodat we dus geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen uitstoten.”

Wat is de grootste uitdaging?
“Het is steeds lastiger om personeel te vinden dat graag in een kas werkt. Daarom hebben we veel werk geautomatiseerd. Zes mensen sturen nu vijf robots aan die de plantjes van de ene naar de andere teeltgoot verplaatsen. Het oogsten zelf is wel mensenwerk, want het is te kostbaar om dat deel van het proces te automatiseren. Ook kan ons personeel de kwaliteit dan nog een laatste keer controleren. De groente wordt vóór de oogst overgeplaatst naar een loods, zodat onze werknemers geen snikhete kas hoeven te betreden. Ook kunnen ze staand oogsten. Personeel werven voor die werkzaamheden is daarom minder lastig. En het verloop is veel minder dan in bedrijven waar mensen op hun knieën moeten werken.”

Welke ontwikkelingen staan er op het programma?
“Ik verwacht dat we meer groentes binnen gaan telen. Daardoor kun je niet alleen het hele jaar door produceren, maar je hebt ook een constante kwaliteit. Het weer wordt steeds extremer en in de kas valt dat te reguleren. Als het te warm is, doen we de schermen dicht. Als het vriest, zetten we de verwarming hoger. We hebben geen last van hagel of sneeuw. Door in de kas te telen, kun je beter sturen en áltijd leveren.”

Bron: Rabobank

Publicatiedatum: