Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Hoogste tijd om de plastic zee in supermarkten te gaan opruimen”

Eosta pakt uit met Plasticvrije Zone op grote AGF-beurzen

Natural Branding - de techniek om met laser een merkje op biologische fruit en groente aan te brengen - is het afgelopen jaar definitief doorgebroken. Inmiddels heeft biologische groente- en fruitspecialist Eosta hiermee ruim tien miljoen plastic verpakkingen bespaard en allerlei andere bedrijven volgen nu Eosta’s voorbeeld. Maar er is meer mogelijk als het om duurzaam verpakken gaat. Op de Fruit Logistica beurs in Berlijn en de Biofach beurs in Nürnberg presenteert Eosta nu de Plastic Free Zone, waar alle mogelijke manieren om plasticvrij te verpakken worden gedemonstreerd: van Natural Branding tot composteerbare cellulosenetjes en shakers van suikerrietkarton.

Biologische gember met Natural Branding is een van de grootste plastic bespaarders van Eosta. Alleen al in de filialen van een Duitse supermarktketen wordt jaarlijks meer dan een miljoen kilo van deze gember verkocht. Dankzij de laseretikettering hoeft de gember niet meer verpakt of geëtiketteerd te worden. Zo wordt op dit ene product per jaar al meer dan 40.000 kilo plasticfolie bespaard, 45 bomen aan etikettenpapier, en een hoeveelheid CO2 waarvoor een auto 41 keer rond de wereld zou moeten rijden.

 

Michaël Wilde op de Biobeurs. 

De gember is slechts één voorbeeld uit vele duurzame mogelijkheden. Verpakkingsspecialist Paul Hendriks, de motor achter tientallen verpakkingsinnovaties van Eosta door de jaren heen, zegt hierover: “De meest duurzame verpakking is geen verpakking. Maar als je toch wilt verpakken, zijn er allerlei alternatieven voor plastic mogelijk, zoals karton uit suikerrietafval. De reden dat ze vaak niet gebruikt worden, is dat ze een fractie meer kosten, en dat is jammer want consumenten vragen hier echt om.”

Michaël Wilde, Manager Duurzaamheid bij Eosta, benadrukt de urgentie: “In 2018 is het zonneklaar geworden dat de duurzame consument het helemaal heeft gehad met wegwerpplastic. Plastic vervuiling raakt iedereen. Wij worden allemaal boos en verdrietig als wij de zoveelste foto of filmpje zien van vervuilde stranden, de “plastic soep”of weer een vogel die gestorven is aan plastic vervuiling. Tegelijkertijd worden wij dagelijks geconfronteerd met een “zee van plastic”bij onze buurtsuper. Steeds meer mensen vragen zich daarom terecht af of dit allemaal wel nodig is. Wij helpen onze retail klanten in 2019 graag om een steentje bij te dragen aan het opruimen van die plastic zee en onderdeel te worden van de oplossing in plaats van het probleem.”

Op de Fruit Logistic Beurs in Berlijn (6-8 februari 2019) en de Biofach in Nürnberg (12-16 februari 2019) zal de Plastic Free Zone een opvallend onderdeel zijn van de Eosta-stand. Eosta’s verpakkingsspecialisten zijn aanwezig om technische en duurzaamheidsaspecten toe te lichten. Alle geïnteresseerden zijn welkom.

Fruit Logistica: Hal 3.2, stand A-07
Biofach: Hal 7, stand 625

Voor meer informatie:

Michaël Wilde
Eosta 
michael.wilde@eosta.com

Publicatiedatum: