Tholen - Na jarenlange stijging levert Albert Heijn in 2018 0,6 procent marktaandeel in. De discountformules pakten er marktaandeel bij. Lidl groeit het hardst met 0,4 procent, Aldi pakt 0,1 procent. Jumbo en Coop groeiden ook in marktaandeel dankzij de overname van Emté-winkels. Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen naar buiten bracht.
Elk jaar wist Albert Heijn nog marktaandeel te winnen maar in 2018 daalde dit naar onder het niveau van 2015. Lidl groeit daarentegen hard door van 10,5 naar 10,9 procent. Ook discounter Aldi is het gelukt om na een aantal jaren van daling weer te groeien. Ook is er winst voor de ketens die de Emté-supermarkten hebben overgenomen. Het zorgde ervoor dat het marktaandeel van Jumbo steeg van 18,7 naar 19,1 procent. Coop profiteerde in mindere mate, ze noteerden 0,1 procentpunt winst (van 3,1 naar 3,2 procent).
De marktaandelen van Superunie-leden Hoogvliet, Nettorama, Jan Linders en Poiesz bleven in marktaandeel gelijk. Deen en de beide formules van Detailresult leverden 0,1 procentpunt marktaandeel in ten opzicht van 2017.