Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nielsen vrijgave marktaandelen

AH levert marktaandeel in, discounters groeien verder

Tholen - Na jarenlange stijging levert Albert Heijn in 2018 0,6 procent marktaandeel in. De discountformules pakten er marktaandeel bij. Lidl groeit het hardst met 0,4 procent, Aldi pakt 0,1 procent. Jumbo en Coop groeiden ook in marktaandeel dankzij de overname van Emté-winkels. Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen naar buiten bracht.  

Elk jaar wist Albert Heijn nog marktaandeel te winnen maar in 2018 daalde dit naar onder het niveau van 2015. Lidl groeit daarentegen hard door van 10,5 naar 10,9 procent. Ook discounter Aldi is het gelukt om na een aantal jaren van daling weer te groeien. Ook is er winst voor de ketens die de Emté-supermarkten hebben overgenomen. Het zorgde ervoor dat het marktaandeel van Jumbo steeg van 18,7 naar 19,1 procent. Coop profiteerde in mindere mate, ze noteerden 0,1 procentpunt winst (van 3,1 naar 3,2 procent).

De marktaandelen van Superunie-leden Hoogvliet, Nettorama, Jan Linders en Poiesz bleven in marktaandeel gelijk. Deen en de beide formules van Detailresult leverden 0,1 procentpunt marktaandeel in ten opzicht van 2017. 

Publicatiedatum: