Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer agrariërs actief op social media

Bijna de helft van de Nederlandse agrariërs (48,6%) is actief op social media. In 2016 was dit nog ongeveer 44%. 78% is actief op Facebook, een stijging van ruim 20% ten opzichte van 2016.

Dit zijn de resultaten van het communicatieonderzoek dat AgriDirect afgelopen maanden heeft uitgevoerd. Ruim 800 agrarische ondernemers uit land- en tuinbouwsectoren hebben vragen beantwoord over hun communicatie- en informatiegedrag waarmee een representatieve analyse van het communicatiegedrag van Nederlandse agrariërs mogelijk is geworden. Alle gegevens zijn bovendien herwogen naar de daadwerkelijke populatie-verhoudingen in de markt.

Dagelijks op social media
Bijna twee derde van de agrariërs op social media is op dagelijkse basis online actief. 27,7% zegt wekelijks op social media actief te zijn. Slechts 2,6% van de ondervraagden is zelden tot nooit actief. Daarnaast blijkt dat relatief meer jongere agrariërs op social media te vinden zijn dan ouderen. Agrariërs tot 45 jaar bereiken het hoogste percentage met 62,5%. Van de groep agrariërs ouder dan 65 is 42,9% actief op social media.

Facebook blijft meest populair, Instagram stijgt fors
78% van de agrariërs op social media maakt gebruik van Facebook. In 2016 was dit nog 56,7%. Ook het gebruik van YouTube is sterk gestegen van 27,3% in 2016 naar 44,3% in 2019. De opvallendste stijging is die van Instagram. Tegenwoordig maakt 13% gebruik van Instagram, in 2016 was dit slechts 2,5%.

Social media voor privédoelen en voor nieuwsvoorziening
Agrariërs geven aan hoofdzakelijk gebruik te maken van social media voor privédoelen (67,4%). Daarnaast zet 64,3% social media in voor het lezen van agrarisch nieuws en volgt 21,4% nieuws over producten en machines.

Uitgebreide rapportage
Bij AgriDirect is een uitgebreide rapportage verkrijgbaar met daarin de bereikcijfers van alle agrarische vakbladen naar de agrarische hoofdtakken, bedrijfsomvang, regio en de leeftijd van agrarische ondernemers. Verder worden de resultaten ook gepresenteerd naar de belangrijkste informatiekanalen, welke agrarische beurzen recentelijk bezocht zijn, welke e-mailnieuwsbrieven men regelmatig ontvangt, in welke mate men actief is op het gebied van social media en op welke social media men vooral actief is. Ook wordt de rol bekeken van direct mailings en de mate waarin men ontvangen informatie leest en inziet.

Voor meer informatie:
AgriDirect
Markt 6, 6088 BP
Roggel
T: +31 (0)475 492549
E: info@agridirect.nl
www.agridirect.nl

Publicatiedatum: