Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harvest House en Group A. de Witte

Hoe bereiden exposanten zich voor op de Fruit Logistica?

Tholen -  De wereldwijde AGF-sector maakt zich weer op voor de Fruit Logistica. Op 6, 7 en 8 februari is de Messe in Berlijn weer het podium voor drie drukke beursdagen. We vroegen een Nederlandse en Belgische standhouder, Harvest House en Group A. de Witte hoe ze zich voorbereiden op de beurs.

Allereerst, is het een zekerheidje om als standhouder deel te nemen? "Voor ons is een jaarlijkse deelname aan de Fruit Logistica niet vanzelfsprekend", reageert Rachel Toewar van Harvest House. "Dat gezegd, verwachten onze klanten en relaties wel dat we er staan. Het is toch weer even een moment waarop we elkaar in een andere setting zien en spreken en onze laatste innovaties kunnen tonen. Bovendien vinden we het belangrijk om vanuit het collectief - Holland Fresh Group- de Nederlands groenten- en fruitsector te vertegenwoordigen."
"Voor ons is het een zekerheid, maar ook noodzakelijk om elk jaar deel te nemen aan de beurs", vertelt Alexander Van Orshaegen van Group A. De Witte. "Het is een kans om met belangrijke partners en klanten samen te zitten en tevens een kijkje te nemen bij andere bedrijven, hoe zij zichzelf profileren." 

Op de vraag hoe bedrijven de standbemanning op de beurs voorbereiden, antwoordt Rachel: "Door ze zoveel mogelijk in het proces mee te nemen. Onze afdeling Communicatie start vrij vroeg met alle voorbereidingen. Dit begint met gesprekken met de commerciële directie en het managementteam van alle dochterbedrijven om de doelen en wensen te inventariseren. Na afloop van elke editie vindt er ook een interne evaluatie onder de gehele stand bemanning plaats. Die input is zeer waardevol in bijvoorbeeld het briefen van standbouwer. Zo zorgen we er met elkaar voor dat onze presentatie in Berlijn elk jaar weer iets mooier, beter en gaver is." 
"Voor ons is het vooral belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd is over de praktische zaken van de beurs zoals het programma, kaarten en de vluchten. De standbouwers zijn elk jaar hetzelfde dus over de stand hoeven we ons geen zorgen te maken", aldus Alexander. 

"De meeste collega's plannen op voorhand al hun afspraken in. Toch zien we steeds meer dat er tijdens de lunch of 's avonds in het restaurant ook met partners wordt samengezeten om in een wat informelere setting zaken te doen", vervolgt Alexander.
"Afspraken plannen we zoveel mogelijk op onze eigen stand. Daar hebben we alle informatie, producten en materialen voorhanden om de bezoekers zo optimaal mogelijk te ontvangen en informeren. Buiten de beurstijden maken we uiteraard van de gelegenheid gebruik om onze zakenrelaties ook in een wat meer informele setting te spreken", zegt Rachel. Volgens haar is het absoluut een must om innovaties of speciale thema’s op de beurs te introduceren. "Daarmee onderscheiden we ons niet alleen, maar blijven we ook relevant naar onze klanten. Zo was de introductie van onze tomatendispenser vorig jaar een grote hit. Dit jaar zal het accent meer liggen op het thema duurzaamheid. Zo zullen we laten zien én proeven dat een duurzame bedrijfsvoering ook hele lekkere producten oplevert!"
Ook voor Group A. De Witte is het een must om innovaties of thema's op de beurs te introduceren. "De markt blijft veranderen en om hierin mee te gaan is het belangrijk om zelf ook te innoveren. Als groenten- en fruitaanbieder zou het zonde zijn om niet aan marktonderzoek en productwijzigingen te doen en dit aan onze partners en klanten te tonen." 


Diana van der Meer van Harvest House vorig jaar op de beurs bij de tomatendispenser

Op de vraag hoe de beurs geëvalueerd wordt en of men ook het resultaat probeert te meten, reageert Rachel: "We stellen voorafgaand aan de beurs geen harde KPI’s. Wij meten het resultaat van onze inspanningen vooral aan de positieve reacties op onze producten en innovaties, de waardevolle gesprekken met onze relaties en de drukte op onze stand. En die staat elk jaar weer bomvol!" 
"Wij evalueren de beurs door bij de collega's na te vragen hoe zij de beurs hebben ervaren en wat zij als positief of negatief hebben ervaren", besluit Alexander.