Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

De gezonde eigenschappen van tomaten

Zoals bekend is de tomaat biologisch gezien fruit. Maar waar het aankomt op voedingswaarde, worden ze samen met komkommers en courgettes ingedeeld bij de groenten. Dat is onder andere vanwege de lage hoeveelheid koolhydraten en suikers. Een middelgrote tomaat bevat ongeveer 22 calorieën, 5 gram koolhydraten, waarvan 3 in suikers en 1,5 als vezels. Maar toch zit de tomaat boordevol waardevolle voedingsstoffen die bovendien gekoppeld worden aan allerlei gezondheid bevorderende eigenschappen. Daarvan noemen we hier een zevental eigenschappen, samen met enkele eenvoudige manieren om meer tomaten in de dagelijkse maaltijden en snacks op te nemen.

Tomaten zijn een geweldige bron van vitaminen
Een enkele tomaat kan ongeveer 40% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van vitamine C leveren. Tomaten voorzien in vitamine A, wat goed is voor het immuniteitssysteem, het zichtvermogen en de gezondheid van de huid. Tevens leveren ze vitamine K, wat goed is voor het botgestel en Kalium, wat essentieel is voor de gezondheid van het hart, spiercontracties en een gezonde bloeddruk.

Ze beschermen de gezondheid van het hart
Tomaten bevatten lycopenen, wat een antioxidant is dat verantwoordelijk is voor de rode kleur. Onderzoek suggereert dat het voor de bevorderlijke eigenschappen voor het hart effectiever is om tomaten en tomatenproducten te eten dan om supplementen met lycopenen in te nemen. Andere onderzoeken hebben aangetoond dat hogere niveaus van lycopenen in het bloed samenhangen met lagere sterftecijfers voor mensen met een metabolische stoornis, evenals met een groep risicofactoren die de kansen verhogen op hartkwalen, suikerziekte en infarcten.

Verbetering van het zichtvermogen
Lycopenen zijn goed voor de ogen. Maar tomaten bevatten tevens luteïne en beta-caroteen. Volgens onderzoek zijn dat eveneens voedingsstoffen die het zichtvermogen ondersteunen en beschermen tegen aandoeningen aan de ogen zoals cataracten en maculaire degeneratie.

Verhogen gezondheid van het spijsverteringsstelsel
De vloeistoffen en vezels in tomaten kunnen behulpzaam zijn voor mensen die regelmatig last hebben van constipatie. Een grote tomaat kan zomaar 170 gram vloeistoffen bevatten en 1,5 gram vezels. Voor sommige mensen echter kan de zuurgraad van gekookte tomaten juist opkomend maagzuur verergeren of klachten met brandend maagzuur veroorzaken.

Behulpzaam bij diabetes
Tomaten kunnen beschermende kwaliteiten bieden voor mensen met Type 2 diabetes. In een onderzoek bleken mensen met diabetes die 30 dagen lang hun dieet aanvulden met gekookte tomaten een afname in lipideperoxidatie te ondervinden. Dat is een ketenreactie waarin vrije radicalen vet aanvallen, wat leidt tot schade die het risico op hartkwalen verhoogt. Dit is belangrijk, omdat diabetes zelf al de kans op hartkwalen en infarcten verdubbeld.

Gezondere huid
Uit een onderzoek in 2011 bleek dat de combinatie van tomatenpuree met olijfolie bescherming biedt tegen schadelijke zonnestraling. Tevens verhoogde het de productie van pro-collageen, wat een molecuul is dat de huid haar stevigheid, structuur en vernieuwing geeft. Onderzoekers menen dat lycopenen daarin de sleutelfactor zijn. Het beschikbare lycopenengehalte uit tomaten wordt het hoogst wanneer de tomaten gekookt zijn en olijfolie bevordert de opname van de lycopenen vanuit het spijsverteringsstelsel in de bloedsomloop van het lichaam.

Een mogelijke afweer tegen kankervorming
Verschillende observatiestudies hebben verbanden ontdekt tussen het lycopeenbestanddeel van tomaten en een lagere frequentie incidenten van prostaat-, eierstok-, long- en maagkanker.

Bron: newtimes.co.rw


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven