Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerard Mostert, Betrex España:

“Flexibiliteit wordt steeds belangrijker”

Tholen - Ruim zeventwintig jaar geleden ging Betrex España van start in Valencia. Het transportagentschap verzorgt het transport van groenten en fruit van Spanje naar het noorden van Europa en vica versa. Het bedrijf heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in groupagevervoer.

Gerard Mostert was zelf werkzaam in de AGF-sector toen hem op 33-jarige leeftijd een baan werd aangeboden in Spanje. Eerder verbleef hij al voor langere periode in het Zuid-Europese land. Dit was hem zo goed bevallen dat hij besloot deze kans te grijpen. “De onderneming is begonnen als post van twee Nederlandse transportbedrijven. In 1991 werden de eerste transportbemiddelingen gedaan en vijf jaar later nam ik als eenmansbedrijf het transportagentschap over”, vertelt de nu 60-jarige directeur van Betrex España in december 2018.

Gerard Mostert woont al bijna net zolang in Spanje als dat hij in Nederland verbleef. Het is nooit in hem opgekomen om terug te keren naar zijn geboorteland. Het Spaanse leven bevalt hem goed. Hoewel het nog altijd een voordeel is om op locatie een transportonderneming te runnen is de noodzaak in de loop der jaren wel minder geworden vanwege de verbeterde communicatiemogelijkheden. “Tegenwoordig heb je altijd en overal inzicht in het proces en kan er bij eventuele calamiteiten direct actie worden ondernomen. Dat was vroeger wel anders. Vrachtwagenchauffeurs zochten ’s ochtends eerst een plek op waar ze konden bellen en ’s avonds belden ze nog eens. Nu is exact te zien waar de auto’s rijden en staan we continu met iedereen in contact. Het heeft ook nadelen. Onze auto’s rijden 24 uur per dag en als er iets wijzigt in de planning om wat voor reden dan ook, moet er iets gebeuren. Het is geen optie meer om onbereikbaar zijn."  

In de periode dat Betrex España van start ging, was Spanje een opkomend land voor de Nederlandse AGF-importeurs. “De citrushandel bestond al langer maar er werden ook steeds meer Spaanse groenten geïmporteerd. Vandaar de behoefte om op locatie in transportbemiddeling te gaan doen. In de eerste jaren zaten we vooral op vervoer van groenten en fruit van Spanje naar Nederland en andersom maar dat is in de loop der jaren veranderd.”

Gerard vertelt dat de focus nog altijd ligt op het groenten- en fruitvervoer vanuit de Spaanse productiegebieden naar Nederland en België. “Daar liggen onze roots en dat blijft ook zo. Daarbuiten rijden we ook op het Westelijk Ruhrgebied, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.”

Sterke toename groupagevervoer
Er zitten dagelijks zo’n dertig auto’s op de weg voor Betrex España. Het bedrijf heeft een aantal eigen vrachtwagens en werkt samen met transporteurs die standaard voor hen rijden. Daarnaast kunnen zij, waar nodig, een beroep doen op een vaste groep transporteurs. Een belangrijke verandering is dat het bedrijf steeds meer groupagevervoer is gaan doen. “We kunnen inmiddels wel spreken van een specialisme. De bedoeling was ooit retourladingen Spanje – Nederland. Het transport bestond dan ook voornamelijk uit complete auto’s terwijl we nu vooral deelladingen verzorgen.”

Uitbreiding van het groupagevervoer was voor het bedrijf onvermijdelijk. Waar men vroeger een complete lading voor lossen op maandag bestelde, worden nu meerdere losmomenten in de week gevraagd. “Wij zoeken er een deelpartij bij en dat is niet altijd even makkelijk. Je wilt zo min mogelijk extra kilometers maken en er moet rekening worden gehouden met de aanrijroute zodat de producten niet meerdere malen gelost en geladen hoeven te worden. Jaren geleden konden we nog wel eens wat extra’s meegeven om de auto vol te krijgen maar nu bestellen klanten een x aantal paletten en  daar kan niet vanaf geweken worden”, merkt Gerard op. “Er komen al snel extra kosten bij maar niet bijladen is ook geen optie. Dan komen de marges nog meer onder druk. Het is best een uitdaging om betaalbare oplossingen te vinden.”

De bemiddeling in retourladingen is een bedrijfstak op zich geworden. De te verladen producten zijn uiteenlopend: van AGF en vlees tot aan elektronica en schoenen. Zodoende kun je inmiddels wel spreken van een logistiek dienstverlener in plaats van een agentschap, maar juist omdat wij een agentschap zijn, blijven we onbeperkt in onze mogelijkheden.” Gedwongen of niet, het groupagevervoer is een belangrijke reden waarom men Betrex España weet te vinden. “Onze achtergrond in de AGF is eveneens een pluspunt. We weten hoe belangrijk het is om de ontvanger te informeren over de conditie van de producten, de aankomsttijden, enzovoorts. Daarnaast spreken we de talen waardoor er met veel klanten in hun eigen taal gecommuniceerd kan worden. Dit wordt gewaardeerd.”

Anders is volgens Gerard ook dat veel klanten, in tegenstelling tot jaren geleden, hen vooraf informeren over de gevraagde bestellingen. “Vroeger kregen we ad hoc vragen binnen maar nu is een groot deel van de orders al bij ons bekend, wat gunstig is voor de planning.” Hij merkt op dat het er over het algemeen echter niet makkelijker op is geworden in de transportsector. Ook in Spanje zorgt het tekort aan goede chauffeurstekort voor problemen. “Vroeger werden we vaak genoeg gebeld voor werk. Dat is echt stukken minder geworden. De relatief lage lonen maken het chauffeursvak niet zo aantrekkelijk en de strengere controles op de rijtijdenwet en dergelijke zijn ook niet bevorderlijk.”  

Plannen op losmoment
Daarnaast is de concurrentie heviger geworden. Toch zegt Gerard hier niet bang voor te zijn. “Er is altijd wel iemand die goedkoper is. Wij vinden het vooral belangrijk om het beter te doen, ofwel onze diensten aan te bieden naar tevredenheid van de klant tegen een nette prijs. Daarbij speelt flexibiliteit eveneens een belangrijke rol. Dertig jaar geleden hadden we nog nooit van groupage gehoord. Nu bestaat 70 procent van wat we doen uit deelladingen. We verwachten dat er de komende jaren nog meer gaat veranderen.” Hij doelt daarmee onder andere op de verlegde focus naar het bezorgmoment in plaats van het vertrekmoment. De logistiek dienstverlener komt regelmatig bij grote distributiecentra waar nu al rekening moet worden gehouden met vaste lostijden.

Hij verwacht hier in de toekomst nog meer mee te maken te krijgen. “Wat gebeurt er als je niet op tijd komt? Al met al gaan we naar een steeds meer geplande planning toe. Beveiligde parkeerplaatsen bijvoorbeeld moeten vooraf geserveerd worden maar als je deze parking vanwege drukte op de weg niet haalt met je rijtijden zit je al. Alles wordt geautomatiseerd en daarbij wordt maar weinig rekening gehouden met de omstandigheden.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Betrex España
www.betrex.es

Gerard Mostert
gmostert@betrex.es 

Publicatiedatum: