Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tast Up

Vierde generatie kruidenkwekerij ziet kansen als totaalleverancier

Tholen - Kruiden kweken, importeren, verpakken en verzenden. En het liefst voor een breed publiek. Jorne Leemans en Jolien Vanden Berghe -23 en 27 jaar - steken sinds drie jaar dagelijks de handen uit de mouwen in hun kruidenkwekerij en verpakkingsbedrijf. In de kleine 10 hectare aan kassen en buitenteelt produceren zij diverse bladgroenten, kruiden, pepers en eetbare bloemen.

De groene vingers hebben neef en nicht niet van een vreemde. Jorne’s vader en Joliens moeder bestieren sinds 1980 kruidenkwekerij Dilpack in Dilbeek, niet ver van Brussel. Het familiebedrijf kent een rijke historie. Johan en Marina Leemans, broer en zus, vormen de derde generatie. Zij kweken en verpakken kruiden als bieslook, basilicum, koriander en dille. Jaren eerder, in 1950, werd de basis gelegd door Jozef en Adèle De Koster met een kwekerij van diverse salades en groenten, die zij verpatsten op allerlei vroegmarkten. In 1972 namen Pierre en Jeannine Leemans – De Koster de zaak over, nadat zij in 1960 de eerste kas hadden gebouwd. Zowel bedekt als onbedekt teelde men toen krop- en veldsla, selderij en tomaten.

Nieuwe afzetkanalen
De vierde generatie doet weer een nieuwe wind waaien in het bedrijf. Jorne en Jolien hebben aan het familiebedrijf een goede basis, maar toch gooien de twintigers het met hun eigen bedrijfstak over een andere boeg. Met Taste Up namen zij intrek in een bedrijfspand in Groot-Bijgaarden. Er kwam frisse website, nieuwe teelten van kruiden en eetbare bloemen en vooral: nieuwe afzetkanalen. Waar pa en ma vooral aan de retail leveren, richten Jorne en Jolien hun pijlen daarnaast ook op groothandels, snijderijen en lokale restaurants. Ook export staat tussen de doelstellingen voor de toekomst.

Totaalleverancier
Al die verschillende klanten vragen om een verschillende benadering, vertelt Jorne in december 2018. “Groothandels zien de kruiden bijvoorbeeld graag binnenkomen in grotere verpakkingen, terwijl de retail liever kleine volumes van 20 gram heeft. Laatst belde een klant met een speciale vraag voor een combinatieverpakking van verschillende kruiden. Ook dan proberen we daarin flexibel te zijn. We willen een totaalleverancier zijn en verkopen daarom niet alleen meer producten uit eigen teelt, maar ook producten van collega-telers uit binnen- en buitenland. Zo hebben we een jaarrond beschikbaarheid.”

Bestellingen
Een typische werkdag begint met het doornemen van de bestellingen. Jorne: “We kijken wat er voorradig is en wat er geoogst moet worden. Productieplanning en transportplanning worden naast elkaar gelegd om de in- en uitkomende goederen te verzamelen. Het team maakt de bestellingen compleet en bezorgt die dan bij de klant, tenzij de klant besluit de bestelling zelf op te komen halen.” Ook de administratie en certificering vergen veel tijd. Jorne en Jolien springen bij waar nodig. “Zo kunnen we onze mensen volledig begrijpen en hen goed aansturen.” Over hun team is het duo overigens vol lof. “Wij trekken de kar, maar zij zijn de motor.” De ouders van het tweetal werken nog altijd volledig mee en ook hun grootouders zijn regelmatig in het bedrijf te vinden.

Toenemende populariteit
“In de verkoop van kruiden zien we een stijgende lijn”, vertelt Jolien. “Steeds meer mensen gaan thuis aan de slag met de meest uiteenlopende kruiden. Wij spelen in op deze trend door via een blog en social media informatie te geven over het product. Men vindt het verhaal achter een product belangrijk en de focus ligt op beleving. Er is ook steeds meer interesse in nieuwe toepassingen van kruiden. Op de introductie van de eetbare bloemetjes hebben we veel leuke reacties gehad. Het voegt kleur toe aan gerechten en maakt de consument vrolijk.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Tast Up
www.tasteup.be
info@tasteup.be