Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EU neemt nieuwe regels in gebruik "tegen uitknijpen telers"

Europese supermarkten hebben het aan het einde van 2018 moeilijk en waarschuwen dat nieuwe EU-regels ertoe zullen leiden dat kalkoen en spruiten volgend jaar nog duurder worden. Afgelopen woensdag werd in Brussel overeenstemming bereikt over nieuwe regels om telers in de EU te beschermen tegen supermarktketens, zoals Aldi en Carrefour, die ervan beschuldigd worden telers 'uit te knijpen'. 

Landbouwcommissaris Phil Hogan nam in 2017 het initiatief tot de nieuwe wetgeving die telers moet beschermen tegen oneerlijke handel, nadelige contracten en late betalingen.  

Hoewel het plan aanvankelijk bedoeld was voor telers, werd het later ook uitgebreid naar middelgrote voedselproducenten met een jaarlijkse omzet tot €350 miljoen. Supermarktketens stellen dat telers weinig baat bij deze wet zullen hebben maar dat voedselproducenten ervan zullen profiteren en deze hebben toch al hogere marges dan retailers.

De EU is blij met de nieuwe regels die de positie van de meest kwetsbare sectoren in de voedselketen veilig moeten stellen. EU-landen moeten het nog wel eens worden over het definitieve voorstel voordat het in januari aangenomen wordt. 

Supermarktketens wijzen erop dat 95% van wat zij inkopen afkomstig is van verwerkers en niet van telers. Zij geven aan weinig direct in te kopen bij telers maar zaken te doen met grote producenten zoals Arla, Nestlé en Danone. De supermarkten klagen daarnaast over het feit dat hun marges gekrompen zijn naar slechts 1% tot 3% vanwege de hoge loonkosten en de oplopende kosten voor transport en koeling. 

 

Bron: politico.eu

Publicatiedatum: