Ierse telers dupe van kortingsacties

Joe Healy, directeur van de Irish Farmers’ Association (IFA), sprak op 18 december in het radio-programma Morning Ireland over de situatie van Ierse telers. Healy gaf uitleg over waarom de IFA zich genoodzaakt zag om te protesteren bij een vestiging van de retailer Marks & Spencers (M&S).

“Het draait om het probleem dat retailers groenten verkopen tegen prijzen met zware korting, die daardoor ver onder de kostprijs bij telers liggen. De teler is hier vroeg of laat altijd de dupe van. Ik denk dat het idee van verse Ierse groente en fruit voor veel consumenten van groot belang is. Hoewel ze misschien zeggen dat de prijs een rol speelt, denk ik niet dat er ook maar iemand is die verwacht dat je wortelen of aardappelen kunt krijgen voor €0,20 per kg."

“Onze actie van vorige week bij M&S benadrukte het belang van de telers. Het ging om de nadruk leggen op het belang dat Ierse versproducten in de schappen terecht blijven komen, maar ook over hoe de prijzen bij de retailers linea recta naar de afgrond leiden. Het is simpelweg niet mogelijk om aardappelen of wortelen te telen voor prijzen onder de €0,20 per kg. Dit geldt vooral voor dit jaar, waarin er extra kosten werden gemaakt wegens de extreme weersomstandigheden.”

Ierse telers hadden dit jaar te maken met alles van zware stormen en sneeuw tot droogtes. Volgens de IFA-directeur moesten telers noodgedwongen dure machines voor bijvoorbeeld irrigatie kopen, omdat het anders niet mogelijk was om aardappelen te telen.

Ook gaf Healy een andere reden aan voor het protest bij de M&S-vestiging in het westen van Dublin. "We wilden een einde maken aan de mythe die door retailers als M&S in stand worden gehouden, namelijk dat ze zelf de kosten voor hun kortingsacties zouden dekken."

Retailers geven in verdediging op beschuldigingen zoals die van Healy aan dat ze een redelijke prijs bij telers betalen en dat ze langdurige zakenrelaties met de telers aangaan. De retailers zijn van mening de prijsstructuren niet worden beïnvloed door kortingsacties en dat de retailers zelf de kosten voor deze acties dragen.

"Ik kan je zeggen dat de kortingsacties uiteindelijk altijd gevolgen hebben voor de teler," antwoordde Healy hierop bij agriland.ie. "Het gaat de retailers alleen maar om de winst. Die winst wordt gemaakt over de ruggen van de telers. Dat is de reden waarom in de afgelopen 15 jaar het aantal groentetelers in Ierland met 56% is teruggelopen van 377 naar 165."

“Dat cijfer bewijst hoe de gevolgen van de kortingsacties altijd weer bij de telers uitkomen. Als alle promotieacties van dit jaar eenmaal gehouden zijn, worden nieuwe contracten tussen telers en retailers opgesteld. De gevolgen van de lage kortingsprijzen zijn te zien in de nieuwe prijzen die dan worden afgesproken.”


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

x

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven