Tholen - Voortbouwend op het groentensnijbedrijf van zijn moeder opende ondernemer Lieven van Lommel vandaag een flagshipstore van Foodmaker op de Meir Antwerpen. In de drukste winkelstraat van Antwerpen bieden zij een "Garden of Freshness", een gezonde gemaksketen van 500m2. Hiermee test Foodmaker een ‘high street-strategie’ waarna ze het concept in de belangrijkste winkelstraten van Europa willen uitrollen. In Den Haag bevindt zich al een Foodmaker, er zijn al plannen voor winkels in Denemarken en Duitsland. Foodmaker wil namelijk de "Europese McDonald's van gezond eten worden."
Foodmaker Meir
“We nemen een risico, gezien de hoge huurprijzen op dergelijke locaties. We hebben heel hoge volumes nodig omdat we lage prijzen hanteren, maar volgens onze berekeningen moet het lukken. En dan wordt een groeistrategie in Europa makkelijker, met een duidelijke focus op de belangrijkste winkelsteden en -straten”, zegt Lieven Vanlommel tegen RetailDetail.
Foodmaker Meir
Foodmaker wil in 2019 de omzet verdubbelen. Foodmaker wordt ook uitgerold via derden via de winkelformules Delhaize en Monoprix. Lieven bereikte onlangs een akkoord met Delhaize waar volgend jaar twintig extra Fresh Ateliers van Foodmaker openen, naast vijf al bestaande vestigingen. “Dat is meer dan we hadden verwacht. Het is een fijne samenwerking die ons toelaat om het bereik van ons merk te verbreden en onze volumes te verhogen, wat nodig is om op een rendabele manier kwaliteitsproducten te kunnen maken.” Foodmaker gaat in Frankrijk een gelijkaardig concept testen bij Monoprix.
Afgelopen november opende een Fresh Atelier van Foodmaker bij Delhaize Reet
De producten voor Foodmaker worden in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd en zo vers mogelijk. Lieven richtte in 2003 Starmeal en later Foodmaker op vanuit de groentensnijderij van zijn moeder en de groentengroothandel van zijn vader. Het streven is om de groenten binnen 24 uur na de oogst te hebben verwerkt. Nu gaat het nog om regulier geteelde groenten maar in de toekomst wil Lieven overschakelen naar biologisch.
Lieven van Lommel vertelt over zijn Europese ambities
Bron: RetailDetail, eigen verslaglegging