Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Amerikaanse onderzoek - Acosta

"Schapbeheer kan boost geven aan retailafzet"

Retailers en hun leveranciers moeten oog houden voor wat er zich in het winkelschap afspeelt, zo blijkt uit het nieuw verschenen rapport Shelf Management: The Value of Space Done Right van het marketingbureau Acosta. 

"Consumenten geven aan dat meer dan de helft van hun aankoopbeslissingen bij het schap worden genomen en dat houdt in dat de omgeving in de winkel zelf essentieel is voor het succes van merken," vertelt John Clevenger van Acosta. "Het is noodzakelijk om over te gaan op een alomvattende benadering van het schapbeheer. Traditionele benaderingen zoals 'slotting fees', waarbij er betaald wordt voor de plaats in het schap, blijven relevant maar nieuwe technologische ontwikkelingen leveren baanbrekende inzichten op en het implementeren ervan kan retailers en producenten concurrentievoordelen bieden."  

Producenten besteden jaarlijks bijna €90 miljard aan promotie, versus €263 aan schapbeheer. Desondanks is schapbeheer goed voor 66% van de afzet en 85% van de winst. 

Terwijl de sector de laatste jaren merkt dat promotionele tactieken steeds minder effectief worden, kan de juiste aanpak van het winkelschap voor een afzetstijging van 6% zorgen. 55% van het winkelend publiek beslist namelijk pas in de winkel welke merken het aanschaft. 

Trends
Huismerken krijgen doorgaans meer schapruimte dan zij verdienen en nemen gemiddeld 11% te veel ruimte in, hetgeen een nadelig effect kan hebben op de productiviteit en het aantal niet- voorradige producten. 

Nu de populariteit van overige afdelingen in winkels groeit, hebben veel retailers hun vaste assortiment ingekrompen om meer ruimte vrij te maken voor delicatessen, biologische en verse producten.  

Retailers hebben op verschillende manieren op de opkomst van e-commerce ingespeeld, zoals door het introduceren van ophaalpunten en door het aanbod in hun fysieke winkels te beperken en hun online-assortiment te vergroten. 

Progressivegrocer.com bericht dat Shelf Management: The Value of Space Done Right door Acosta werd samengesteld op basis van onder meer een online-enquête onder haar eigen consumentenbestand.

 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven