Lidl zet flink in op Spaanse groenten en fruit om de schappen te vullen van de filialen die de Duitse supermarktketen wereldwijd heeft. De aankoop door Lidl van deze producten uit Spanje nam toe met 35 procent toe tot 1,9 miljoen ton, schrijft INSpanje.nl. Dit komt neer op een handelsvolume van 1,9 miljard euro, volgens een rapport afkomstig van PwC voor het distributiebedrijf. Het komt er op neer dat 10,5% van alle groenten en fruit die in een jaar tijd in Spanje verkocht worden Lidl als koper hebben. De Duitse supermarktketen is de grootste klant van het Spaanse platteland. En dat is al zo sinds 2015.
86% van deze aankopen, 1,6 miljoen ton producten, is bestemd voor export om de supermarkten in 30 landen te vullen. Het bedrijf besteedt 1,7 miljoen euro aan het bevoorraden van de groente- en fruitschappen in de 550 winkels die Lidl in Spanje heeft. De rest, 2,2 miljard, heeft andere bestemmingen in Europa als doel.
De Spaanse supermarkten van Lidl worden bevoorraad door aankopen bij in totaal 2.315 toeleveranciers, waarvan er 1.027 Spaans zijn. Hiervan verkopen 715 bedrijven producten en de andere toeleveranciers bieden diensten. Een van de vijf belangrijkste toeleveranciers van Lidl in Spanje is Aceitunas Cazorla, een bedrijf uit Alicante dat in 2017 121,7 miljoen euro aan Lidl kon factureren.
Het marktaandeel van Lidl in Spanje is 4,9%. Daarmee is het de vijfde voedseldistributeur in Spanje na Mercadona met een marktaandeel van 25,6%, Carrefour met 8,2%, Dia met 7,4% en Eroski met 5,3%. Het marktaandeel groeide het afgelopen jaar met 0,6%. Alleen Mercadona groeide meer met 0,9%. Eroski, Carrefour en Dia verloren allen aan marktaandeel.
Klik hier voor het hele artikel
Bron: INSpanje.nl