Het bedrijf, dat de afhaaltorens 'Pickup Towers' van Walmart heeft bedacht, heeft nu een zelfrijdende auto ontwikkeld die volgens het bedrijf echt een dramatische verandering in het 'last mile'-gedeelte van de logistieke sector teweeg zou kunnen brengen.
Er is een nieuwe auto gepresenteerd die Lotte heet. Het is een robotkoerier. De Lotte transporteert zelfstandig pakketten naar huizen en bedrijven en gebruikt een robotarm om de pakketten in opbergkluisjes te plaatsen. Uiteindelijk zal het ook pakketten kunnen leveren aan brievenbussen en afhaaltorens.
De Lotte is ontworpen door het in Estland gevestigde technologiebedrijf Cleveron. Het is een van de weinige zelfrijdende bestelauto's die leveringen zonder menselijke tussenkomst kan afhandelen.
"Omdat de robotkoerier menselijke arbeid zal vervangen, wordt het laatste gedeelte van de bezorging goedkoper", aldus Arno Kutt, CEO van Cleveron. "Zo helpt het e-commerce nog meer te groeien. Het zal minder duur en uiterst handig zijn.De pakketten wachten veilig op je in je eigen pakketkluisje."
Een McKinsey-studie uit 2016 schatte dat autonome voertuigen, inclusief drones, in de komende 10 jaar ongeveer 80% van alle pakketbezorging voor consumenten zouden gaan uitvoeren. En volgens een nieuwe studie van adviesbureau KPMG zouden in 2040 ongeveer een miljoen autonome leveringsrobots op straat te vinden zijn.
Autonome bezorging kan een zegen zijn voor retailers, die de verzendkosten de laatste jaren omhoog hebben zien gaan. Amazon zag bijvoorbeeld zijn verzendkosten tussen 2015 en 2017 verdubbelen tot 19,1 miljard euro.
Businessinsider.com beschrijft hoe Ford en Walmart onlangs een partnerschap aangingen om te beginnen met het testen van de levering van goederen met behulp van autonome voertuigen in Florida.