Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Almería wil exportbestemmingen uitbreiden, liefst zonder tussenkomst Nederland

"Voor het bereiken van sommige markten is het belangrijk om te kijken wat de concurrentie doet"

Almería wordt wel de moestuin van Europa genoemd. 80% van de teelt van deze Spaanse provincie wordt geëxporteerd naar EU-landen. Vanuit Extenda, het Andalusische Bureau voor Buitenlandse Promotie, worden er echter internationale commerciële acties gevoerd met als doel om de bestemmingsmarkten van de groente- en fruitteelt uit Almería te diversificeren. Blanca Crespo, van de afdeling Bevordering en Aantrekking van Investeringen van Extenda: "We werken aan de toegang tot alternatieve markten. Het gaat dan onder andere om de Scandinavische landen, waar de biologische sector sterk groeit en om andere markten waar we traditioneel gezien niet afzetten, zoals Roemenië, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije: landen waar de vraag blijft toenemen. Daarnaast werken we in Canada, de VS en de Arabische Emiraten, en hopen we Rusland te heroveren".

Een van de nieuwste acties die Extenda wereldwijd voert is een speciale missie voor Andalusische groenten- en fruitbedrijven in Canada. Crespo: "We vertrouwen erop dat we ook acties in de VS zullen kunnen uitvoeren, aangezien de agrifood-sector daar sterk groeit". Tot nu toe zijn er daar echter nog niet veel acties gedaan vanwege de bestaande problemen in de toegang van producten tot het land. Extenda organiseert trainingsprogramma's die groenten- en fruitbedrijven in staat stellen om zich aan te passen aan de normering van de FDA (de Amerikaanse voedselautoriteit). Crespo vertrouwt erop dat deze eraan zullen bijdragen dat Extenda meer commerciële promotie-acties zal kunnen uitvoeren in de VS.

Crespo benadrukt ook de ondersteuning die de instantie biedt voor de afzet op markten als Dubai of Saoedi-Arabië: "Er is een groenten- en fruitbedrijf uit Almería dat gaat beginnen met de export naar Saoedi-Arabië". Extenda is daarnaast van plan een aantal acties uit te breiden, met name in Oostenrijk, Polen, het Verenigd Koninkrijk en België. Hierin zal speciale nadruk gelegd worden op de biologische sector. Ook worden er omgekeerde missies gedaan, om internationale kopers van biologische producten aan te trekken.

Voor het bereiken van bepaalde markten is het erg belangrijk is om te kijken wat de concurrentie doet, aldus Crespo. "Nederland is onze grootste concurrent. We zien hoe Nederland op bepaalde markten binnenkomt, vaak met ons eigen product. Het is van groot belang om uit te vinden hoe we van deze tussenpersoon af kunnen komen, zodat we de klant direct kunnen bereiken. Op logistiek gebied is Nederland echter ruimschoots in het voordeel".

 

Bron: Infoagro

Publicatiedatum: