Marktverkenningen tijdens ICOP 2018

"Lokaal niet alleen vanuit verkoop- of margeperspectief aantrekkelijk"

Tholen - Tijdens de afgelopen ICOP 2018 werd de markt verkend door producentenorganisaties. "We opereren in een supply en niet in een demand markt", zei moderator Andrade Goncalo, president van Portugal Fresh. De markt en trends werden door Cindy van Rijswick van Rabobank en Wilco van den Berg van het GroentenFruit Huis behandeld.

Klik hier voor de fotoreportage van deelnemers aan ICOP 2018

Andrade Goncalo, president van Portugal Fresh bespreekt de markt met Cindy van Rijswick (Rabobank) en Wilco van den Berg (GroentenFruit Huis) tijdens ICOP 2018

Meer global dan local
Cindy van Rijswick van Rabobank bekeek de positie van de EU op de wereldmarkt van groenten en fruit. Ongeveer 9% van al het fruit wordt internationaal verhandeld en dat aandeel neemt nog steeds toe. Bananen, appelen, citrus en druiven worden wereldwijd verhandeld met Latijns-Amerika als een dominante wereldwijde exportmacht en China als een gigantische en toenemende importmarkt. Een belangrijk deel van het fruit wordt verwerkt verhandeld, voornamelijk als sap. De wereldwijde groentenmarkt is nog overwegend een lokale markt. Circa 5% van de geteelde groenten wordt internationaal verhandeld. Maar dat aandeel neemt wel toe.

Cindy van Rijswick: "Groenten en fruit zijn meer global dan local" 

Vanuit maatschappelijk perspectief lijkt lokaal geproduceerd voedsel een trend te zijn. Lokaal wordt vaak als ‘beter’ gepositioneerd. In Duitsland wordt voor lokaal ook beter betaald blijkt uit de cijfers. Duitse tomatenprijzen liggen structureel hoger dan die van uit Nederland geïmporteerde tomaten. "Lokaal lijkt aantrekkelijk vanuit marketingsperspectief. Dat geldt echter niet altijd niet vanuit een verkoop- of margeperspectief", zei Cindy. Blauwe bessen voegen bijvoorbeeld enorm veel waarde toe aan de Duitse retail, een product dat zij daarom jaarrond in de schappen willen hebben maar grotendeels niet uit Duitsland komt. Ook voor de Nederlandse retail is internationale handel een must. Blauwe bessen, avocado en tomaten (met name de specialties) waren in 2017 de belangrijkste groei categorieën in het groenten en fruitschap van supermarkten.  

Onder invloed van meer geavanceerde logistiek, veranderende consumentenvoorkeuren, ontwikkelingen in de voedingsindustrie, inkomensgroei en toegenomen markttoegang groeien de internationale handelsstromen. In het afgelopen decennium is de wereldhandel in groenten en fruit (+7%) veel sneller gegroeid dan de productie (+2%). Latijns Amerika voert de productie en export (in fruit) aan. Europese landen zijn hier minder belangrijke spelers. De interne markt van de EU is wel van grote waarde waarbij Spanje en Nederland deze markt domineren. Als het gaat om import, is Europa, na de Verenigde Staten, de belangrijkste motor.

Ook de supply chain is internationaal georiënteerd. Handelsbedrijven en retailers opereren al langer op het wereldtoneel maar ook de primaire productie is internationaal: grensoverschrijdende coöperaties, coöperaties die in meerdere landen produceren en natuurlijk de internationaal werkende seizoensarbeiders in de primaire sector. De groenten- en fruitsector is dus eerder een globale dan lokale zaak, concludeert Cindy.

Klik hier voor een fotoreportage van de deelnemers aan ICOP 2018

Wilco van den Berg: "Foodservice is dé kans voor groenten en fruit"

Foodservice is dé kans
Wilco van den Berg van het GroentenFruit Huis zoomde in op de Nederlandse markt. Door veranderend consumentengedrag - we eten steeds vaker buiten de deur - is de foodservice industrie een sterk groeiende markt en in die markt worden steeds meer verse groenten en fruit afgezet. In 2017 steeg de afzet van groenten met 10%, die van fruit met 17%. Bij de aankoopkanalen voor thuisgebruik, waar de consument nog ruim 77% van zijn groenten- en fruitbudget besteedt (totaal Nederland 4.637 miljoen euro), daalde de aankoop van groenten en fruit in kilo’s juist met respectievelijk -1,5% en - 2,5%.
Binnen Out of Home/Foodservice is de horeca goed voor de grootste groenten – en fruitomzet (888 miljoen euro in 2017), gevolgd door catering (363 miljoen euro). Bij on the go wordt 118 miljoen euro uitgegeven. Daarbij komt dat er steeds meer groenten en fruit op het menu staan in restaurants. Meest ingekocht door de horeca en catering is de salade met een omzetaandeel van 29%, gevolgd door de groentenmix (25%) en tomaten (10%). Bij fruit voert verse sinaasappel(vaak om sap te maken) met 21% omzetaandeel de top 3 aan, gevolgd door banaan (15%) en appelen (14%).

De trends laten zien dat de omzetgroei in foodservice nog verder zal doorzetten. Jonge mensen zijn gewend om uit eten te aan. 18% van de millennials bezoekt eens per week een restaurant. De gezondheidstrend zorgt voor een verschuiving van fastfood naar fast fresh. Nieuwe concepten zoals lunchrooms en sandwich shops maken uit eten gaan meer toegankelijk. Daarbij is er vanuit de consument een duidelijke wens om meer groenten te gebruiken. 47% van de vrouwelijke gasten wil een grotere portie groenten geserveerd krijgen in een restaurant en kindermenu's krijgen een culinair tintje zonder appelmoes maar wel meer groenten en fruit. Ook social media beïnvloeden de markt. Volgens Food Inspiration is voor 53% van de consumenten uit eten gaan één van de meest favoriete uitjes, 44% van hen post een foto van voedsel/drankjes op de socials. Op Instagram is voedsel een geliefd onderwerp en komen veel groenten en fruit in beeld. Kortom, "foodservice is dé kans voor groei van groenten en fruit in Europa", benadrukt Wilco.

Klik hier voor de fotoreportage van deelnemers aan ICOP 2018


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

x

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven