Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vooral supermarkten en horeca aan zet bij preventieakkoord

Tholen - Geen harde prijstechnische maatregelen, maar met zachte hand moet Nederland in richting van gezonder eten worden geduwd. Dat blijkt uit het afgelopen vrijdag gepresenteerde Nationaal Preventieakkoord, het resultaat van overleg tussen 70 partijen die afspraken maakten over onder andere gezonder eten. "Fantastisch dat onze overheid met dit Nationale Preventieakkoord allerlei initiatieven bundelt die bijdragen aan een gezonde maatschappij", aldus het GroentenFruit Huis. 

De maatregelen die genomen worden, zijn gericht op een vrijwillige gedragsverandering. Toezeggingen van supermarkten, horeca en een voorlichtingscampagne van de overheid moeten daarvoor gaan zorgen. Over detailhandel wordt in het akkoord niet gerept.

Supermarkten gaan hun klanten stimuleren om meer producten uit de Schijf van Vijf te kiezen. Harde doelstellingen liggen daar echter niet aan ten grondslag. Medewerkers op de versafdelingen krijgen een trainingsprogramma zodat zij beter in staat zijn klanten te helpen gezondere keuzes te maken.

De horeca wordt door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gestimuleerd om meer groenten en minder vlees aan te bieden. Dit gebeurt in samenwerking met Dutch Cuisine (80% plantaardig 20% dierlijk op het bord). Ook is toegezegd dat het catering aanbod gezonder zal worden. Dit uit zich in de uitvoering van een aantal strategieën die bijdragen aan het makkelijker maken van een gezonde keuze, zoals nudging, prijsbeleid of het kosteloos beschikbaar stellen van water. 

Meer groenten en fruit eten, is de doelstelling van het eind 2016 gestarte Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF). In het Preventieakkoord zijn als extra maatregel versnellingen afgesproken tussen CBL (supermarkten), Veneca (horeca) en GroentenFruit Huis om samen met de overheid te komen tot een structurele jaarlijkse toename. Het al ingezette onderzoek naar meer marketing en informatie op de winkelvloer voor en over producten uit de Schijf van Vijf wordt in 2019 voortgezet. 

In het akkoord worden door allen prijsbeleid genoemd als optie om gezonder te kiezen. Maatregelen als het invoeren van een suikertaks of de gehoopte afschaffing van BTW op groenten en fruit, zijn niet genoemd. Meer groenten en fruit eten zal door voorlichting en kennis gestimuleerd worden.

Topsectoren Agri&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen zetten 10 miljoen in
Om de doelen uit het akkoord te halen, zetten de topsectoren Agri & Food en Tuinbouw & Uitgangsmaterialen gezamenlijk € 10 miljoen in voor innovatieprojecten op het gebied van bestrijding van overgewicht en bevordering van gezondheid.