Uit onderzoek van de BBC blijkt dat Britten duurder uit zijn bij buurtwinkels van grote ketens. Een goed gevulde boodschappenwagen is in sommige gevallen bijna £10 (€11,23) duurder bij een kleiner format van een keten dan bij een hypermarkt van hetzelfde bedrijf.
In het onderzoek werd gekeken naar een mix van merk- en huismerkproducten van twee verschillende winkelformats van de ketens Tesco, Sainsbury's, Marks & Spencer en Waitrose. Volgens de ketens heeft het prijsverschil te maken met de hogere kosten die bij kleinere formats komen kijken.
Bij Marks & Spencer kostte een bepaalde hoeveelheid boodschappen bij een winkel volgens een groot format £103,26 (€115,98), terwijl dezelfde hoeveelheid bij het kleinere winkelformat Simply Food een prijs van £112,44 (€126,23) had. De betreffende M&S-winkels zijn allebei gevestigd in Birmingham.
In een Tesco Superstore in Birmingham kost een banaan 9p (€0,10), terwijl deze bij een Tesco Express-winkel 25p (€0,28) kost.
Bij een normale economie met een gezonde verhouding tussen vraag en aanbod is het vaak het geval dat prijzen bij kleinere en meer afgelegen winkels duurder zijn. Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij winkels bij pompstations aan snelwegen. De prijzen van deze winkels zijn enorm hoog. Maar tegelijkertijd hebben deze winkels vaak meer bijkomende kosten, omdat ze onder andere 24 uur per dag open zijn.
Een andere uitdaging bij kleinere winkels heeft te maken met logistiek. Het is vaak praktisch gezien moeilijker om producten aan deze winkels te leveren.
Bron: bbc.com