Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verenigd Koninkrijk

Forse prijsverschillen bij verschillende winkelformats

Uit onderzoek van de BBC blijkt dat Britten duurder uit zijn bij buurtwinkels van grote ketens. Een goed gevulde boodschappenwagen is in sommige gevallen bijna £10 (€11,23) duurder bij een kleiner format van een keten dan bij een hypermarkt van hetzelfde bedrijf. 

In het onderzoek werd gekeken naar een mix van merk- en huismerkproducten van twee verschillende winkelformats van de ketens Tesco, Sainsbury's, Marks & Spencer en Waitrose. Volgens de ketens heeft het prijsverschil te maken met de hogere kosten die bij kleinere formats komen kijken.

Bij Marks & Spencer kostte een bepaalde hoeveelheid boodschappen bij een winkel volgens een groot format £103,26 (€115,98), terwijl dezelfde hoeveelheid bij het kleinere winkelformat Simply Food een prijs van £112,44 (€126,23) had. De betreffende M&S-winkels zijn allebei gevestigd in Birmingham.

In een Tesco Superstore in Birmingham kost een banaan 9p (€0,10), terwijl deze bij een Tesco Express-winkel 25p (€0,28) kost.

Bij een normale economie met een gezonde verhouding tussen vraag en aanbod is het vaak het geval dat prijzen bij kleinere en meer afgelegen winkels duurder zijn. Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij winkels bij pompstations aan snelwegen. De prijzen van deze winkels zijn enorm hoog. Maar tegelijkertijd hebben deze winkels vaak meer bijkomende kosten, omdat ze onder andere 24 uur per dag open zijn.

Een andere uitdaging bij kleinere winkels heeft te maken met logistiek. Het is vaak praktisch gezien moeilijker om producten aan deze winkels te leveren. 

Bron: bbc.com

Publicatiedatum: