Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hessing droomt van emissievrije fabriek

Hessing Supervers is producent van gesneden groenten, bewerkt fruit en maaltijdsalades en produceert ruim 800 kant-en-klare versproducten. Het onderscheidend vermogen van het bedrijf ten opzichte van de concurrentie is volgens Hessing onder andere het volume in productie. ‘Als je 50.000 euro investeert in een kuip, een snijmachine en een paar messen kun je doen wat wij doen. Het verschil is dat wij meer dan 50 miljoen aan materiaal hebben staan en per week 4 miljoen verpakkingen de Nederlandse markt insturen.’ Voor het studentenevenement Markt Match was Rotterdam Food Cluster op zoek naar partners uit alle schakels in de keten; als marktleider in gesneden groente en fruit was Hessing een logische keuze voor de schakel verwerkende industrie. Frank Hessing, algemeen directeur van Hessing Supervers, vertelt in dit interview over de krapte op de arbeidsmarkt en zijn droom over een emissievrije fabriek.

Positioneren als werkgever
De positionering en marketing van het bedrijf leek tot voor kort niet relevant, aangezien Hessing een toonaangevend bedrijf is in de foodsector. Maar nu het steeds moeilijker wordt om mensen aan te trekken, moet Hessing als bedrijf in de markt gezet worden. ‘Wij zijn private labeler, daarom geef ik bijna nooit interviews. Wij blijven altijd keurig onder de radar’, legt Frank Hessing uit. ‘De enige reden dat ik het nu wel doe, is omdat we ons op de kaart moeten zetten als werkgever. We moeten van ons bedrijf een merk maken en het een profiel geven.’

Hoogopgeleid personeel is eenvoudig te werven volgens Hessing. ‘Deze doelgroep komt vaak vanzelf naar ons toe. We hebben een fantastisch verhaal en leveren mooie gezonde producten. Je kunt best trots zijn als je op een verjaardagsfeest vertelt dat je bij Hessing werkt.’ Het middenkader is daarentegen veel lastiger om te werven, zoals teamleiders, operators en afdelingshoofden. De mensen die bereid zijn om op de vloer te werken. ‘Ik ben van mening dat als je het vak echt wilt leren en wat wilt bereiken, je op de vloer moet beginnen. Dan kom je verder. Als je wat in je mars hebt, word je na een jaar of vijf leidinggevende van een afdeling van vijftig man. Als je écht goed bent, geef je daarna leiding aan honderd man en stroom je door naar het management van het bedrijf.’ Frank Hessing vindt het tegenstrijdig dat mensen uit het middenkader zo moeilijk te vinden zijn. ‘Juist deze banen bieden je de meeste doorgroeimogelijkheden, waarmee je een goed salaris kunt verdienen.

‘De enige reden dat ik nu een interview geef, is omdat we ons op de kaart moeten zetten als aantrekkelijke werkgever", aldus Frank Hessing Algemeen directeur Hessing Supervers

Nieuwe generatie medewerkers
De werving van productiemedewerkers gaat voor een groot deel via uitzendbureaus. Hoogopgeleid personeel wordt via werving en selectiebureaus geworven. Om binding te houden met de jonge generatie heeft Hessing een samenwerkingsverband met Hogeschool Inholland en is het bedrijf bovendien als partner aangesloten bij Markt Match, het evenement waar 200 jongeren twee dagen lang nadachten over vraagstukken uit de foodsector. ‘Je ziet echt een verschil bij deze nieuwe generatie. Ze zijn erg gefocust op hun eigen projecten en op hun eigen purpose en zijn minder op hun omgeving gericht.’ Hessing kijkt uit naar de concrete resultaten van Markt Match. ‘Ik verwacht dat de deelnemers van Markt Match die echt geïnteresseerd zijn in de foodsector, zich voornamelijk in het bovensegment bevinden. Ik ben erg benieuwd of we naar aanleiding van het evenement meer aanloop krijgen van het middensegment.’

Emissievrije fabriek
De komende twee jaar gaat Hessing de fabriek in Zwaagdijk herontwikkelen, waarbij veel gerobotiseerd gaat worden. De tekeningen voor deze herontwikkeling liggen er, maar als gevolg van de robotisering zal er personeel moeten worden geworven die de robots kan bedienen en zal het huidige personeel aanvullende opleidingen moeten volgen.

Bij de plannen voor de nieuwe fabriek wordt er goed gekeken naar emissievrije oplossingen. In de huidige situatie wordt er al zo min mogelijk plastic, energie en water gebruikt en Hessing onderzoekt hoe in de nieuwe situatie het beste stroom opgewekt kan worden vanuit de fabriek. Ook wil Hessing met de verbouwing een prettigere werkomgeving creëren voor de medewerkers in de koelcel. Daar werken 150 mensen die overdag nauwelijks daglicht zien. ‘Laatst zag ik een koelcel met een enorme glazen wand, daar wil ik ook naartoe.’

Voor meer informatie:
Hessing
www.hessingsupervers.nl 

Bron: Rotterdam Food Cluster

Publicatiedatum: