De omzet, die in de Zwitserse retailsector behaald wordt met biologische groenten en biologisch fruit, groeit sterk. Wortelen en tomaten zijn het populairst evenals bananen en appelen. Van september 2017 tot en met augustus 2018 nam de omzet van bio-groenten in de retail met 7 procent toe, meldt het 'Bundesamt für Landwirtschaft' (BLW).
In dezelfde periode nam de omzet van conventionele groenten daarentegen met 3 procent af. De bio-groenten waar de meeste omzet mee behaald wordt, zijn tomaten, wortelen en paprika's. Qua hoeveelheid ligt het bio-aandeel van groenten in de retail op 15 procent.
Diversiteit aan biologische producten neemt toe
Bij het biologisch fruit nam de omzet van september 2017 tot en met augustus 2018 met 13 procent toe, terwijl de omzet bij conventioneel fruit met slechts 1 procent groeide. De biologische fruitsoorten met de grootste omzet zijn bananen, appelen en citroenen. Qua hoeveelheid ligt het bio-aandeel van fruit in de retail op 12 procent. Volgens het BLW is de diversiteit aan bio-producten in de winkelschappen toegenomen. Het biologische fruitaanbod is tegenwoordig bijna net zo veelzijdig als het conventionele fruit-assortiment.