Klimaatplannen te over, maar hoe vallen die bij de mensen die er in de praktijk mee te maken krijgen? Drie mannen uit de glastuinbouw (Ted Duijvestijn, René Vissers en Frank Wagenaar) vertellen over het innovatief vermogen van de sector, maar zijn ook kritisch: "Technisch is alles mogelijk, maar je kunt niet alles op het bord van ondernemers leggen."
Haal de tuinbouwkassen van het aardgas af door met aardwarmte te werken. Hergebruik CO2 van de industrie om planten te laten groeien. Het zijn stuk voor stuk maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, genoemd in het Klimaatakkoord dat nu de gemoederen flink bezighoudt.
De drie telers geven hun visie op het Klimaatakkoord. Onder andere over het financiële plaatje. Iedereen wil wel verduurzamen, maar dat kost wel veel geld. "Wij hebben stuk voor stuk te maken met sterke concurrenten en lage marges. Voor vergaande verduurzaming moet je toch over naar een ander businessmodel", aldus Ted.
Die kosten die gemaakt moeten worden, zullen deels ook door de consument opgebracht moeten worden, maar wil die dat wel betalen?" Je zult vooral naar de wensen van de eindklant moeten luisteren, hoe dan ook. Consumenten worden steeds machtiger. Tegelijk hebben wij ook te maken met de macht van retailers. Door te werken met keurmerken en daarmee scherpere eisen, dwingen ze de voedselproducenten tot ander gedrag. Dat zal in onze sector ook gaan gebeuren", vertelt Frank.