LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders en start de online-campagne #watkrijgtdeboer. "Aan de hand van voorbeelden van consumentenprijzen en boerenprijzen laten we de scheve situatie zien waar veel consumenten geen weet van hebben", aldus LTO Nederland.
LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van boeren en tuinders. Dat punt maakt zij al een tijd, en was ook onderdeel van bijvoorbeeld de LTO-reactie op de miljoenennota. Nu start LTO met een gerichte campagne #watkrijgtdeboer waarbij zij inzichtelijk maakt hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer en tuinder gaat. LTO laat, aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Wageningen, zien welk deel van de supermarktprijs uiteindelijk terechtkomt bij boer of tuinder.
In het geval van een pak melk van € 0,90 is dit zo’n € 0,33. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt € 1,30 kost, gemiddeld € 0,14. Pluimveehouders ontvangen voor 10 middelgrote scharreleieren € 0,80, terwijl de consument daarvoor € 2,24 afrekent.
Scheve situatie
LTO Nederland wil met de online-campagne #watkrijgtdeboer aandacht voor deze ‘scheve situatie’ waarvan veel consumenten geen weet hebben. Het inkomen van boeren en tuinders staat al jaren onder druk terwijl de kostprijs oploopt.
De consument wil niet alleen voedsel dat er mooi uit ziet en kwaliteit hoogwaardig is, maar is ook steeds meer geïnteresseerd in de wijze waarop voedsel is geproduceerd. Duurzaamheid en diervriendelijkheid staan hierbij voorop. Heeft het dier buiten gelopen? Is de groenten geteeld met respect voor de bodem? Boeren en tuinders willen dit ook: duurzamer produceren op een diervriendelijke wijze zonder overlast voor de omgeving. Daar horen investeringen bij die de kostprijs verhogen. Deze extra kosten krijgen boeren en tuinders nu (nog) niet terugverdiend in de keten. Hoe dit komt, maakt deze campagne inzichtelijk.
Bron: LTO Nederland