Discountsupermarktketen Lidl heeft onder jonge huishoudens over het hele assortiment een fair share van 83, maar in aardappelen, groenten en fruit is de fair share 135. Albert Heijn heeft in groenten en fruit een fair share van 106, maar onder jonge huishoudens is dat maar 97. Dat blijkt uit een onderzoek van supermarktonderzoeksbureau GfK. Uit de cijfers van GfK blijkt ook dat gezinnen inmiddels 7,8% van hun budget voor groenten en fruit bij websupermarkten uitgeven.
Aardappelen, groenten en fruit vormen een enorm belangrijke assortimentsgroep in de supermarkt. Het is beeldbepalend in de winkel en heeft veel invloed op het imago van een formule. Het is goed voor 12,7% van de totale supermarktomzet en de helft van alle versomzet.
Supermarkten zijn in totaal goed voor 88,4% van de omzet in Nederland. Speciaalzaken en weekmarkten nemen het grootste deel van de rest van de markt voor hun rekening. Ouderen kopen relatief het vaakst groenten en fruit buiten de supermarkt, maar zijn toch nog goed voor bijna de helft van de omzet in deze categorie in de supermarkt.
De dominante positie van supermarkten wordt versterkt door de ruime openingstijden. Bijna alle groenten en fruit die op zondag en 's avonds wordt gekocht, komt uit de supermarkt. Dat zijn ook de momenten waarop jonge huishoudens bovengemiddeld vaak boodschappen doen. Zaterdag is de dag dat consumenten relatief vaak hun groenten en fruit buiten de supermarkt kopen. Dan hebben klanten de tijd om naar de speciaalzaak of de markt te gaan.
Bron: Distrifood