De Canadese glastuinbouw wordt elk jaar ingenieuzer. Groenten uit 'hete' gebieden groeien in de vrieskou en nu gaan ze een stapje verder.
NatureFresh Farms uit Leamington, Ontario, laat z'n areaal elk jaar groeien. In Ohio bouwen ze een faciliteit van 12 ha. Daarmee willen ze hun bio-teelt een boost geven. Dit jaar is de opbrengst van hun bio-teelt 10%. Dat willen ze volgend jaar verdubbelen.
Verantwoorde teelt naast biologisch
Kasproducten geven de consument de mogelijkheid om het hele jaar door een lokaal geteeld product te kopen zonder dat het uitmaakt waar ze wonen. Het verwijdert de natuurlijke klimaatgrens en geeft verse groenten die anders van ver geïmporteerd moeten worden. Bij NatureFresh Farms werken ze efficiënt met energie en besparen ze water. Ook gebruiken ze insecten tegen ziekten.
Paul Schockman van NatureFresh Farms: "We werken met de nieuwste technologieën en we zijn constant bezig met het vervangen van apparatuur en infrastructuur."
Yellow Tomberry Tomatoes - ze zijn ook in rood verkrijgbaar.
NatureFresh Farms gebruikt schoon houtafval voor hun biomassa boilers om de kas te verwarmen. "We stoken elk jaar ongeveer 15.000 ton schoon houtafval, wat anders niet gebruikt zou worden."
Telen op kokosnootvezels
Telen op kokosnootvezels wordt steeds bekender. Kokosnootschillen worden verwerkt tot vezels, wat dan als Rockwool of grond gebruikt wordt. De vezels houden voedingsrijk water vast terwijl ze het overtollige water laten gaan. Het is een ideaal product om op te telen.
"In 2003 begonnen we dit te gebruiken. Dat deden we omdat we wat Rockwool kwijt moesten, wat nergens herbruikt kon worden. Toen kwamen we uit op kokosnootschillen."
De enige beperking aan deze methode is dat in Canada gewassen in grond geteeld moeten worden om biologisch gecertificeerd te kunnen worden. Daarom gebruiken ze de kokosnootvezels alleen voor de conventionele teelt.
Een andere stand op de PMA
Tijdens de PMA Fresh Summit van dit jaar doet NatureFresh Farms het iets anders. Ze willen potentiële klanten onderdeel van de evolutie van hun producten maken en nodigen ze uit om 'achter gesloten deuren' te proeven. Ze hebben een proefruimte gebouwd die lijkt op wat ze in Lemington hebben.
Daarnaast heeft het bedrijf virtual reality head sets om bezoekers mee te nemen naar hun kas. "Onze focus ligt op kwaliteit en smaak. Wij zijn bereid om wat kilo's op te offeren om dit te bereiken en dat willen we op onze klanten overbrengen."
Voor meer informatie:
Kara Badder
NatureFresh™ Farms
Tel: +1 (519) 326-1111
[email protected]
www.naturefresh.ca