Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Guido Grasso, teeltexpert tomaten, over de toenemende productdifferentiatie:

"Als de consument een goed product koopt, vraagt niemand naar de prijs"

"Het is de smaak die het verschil maakt binnen een mondiale markt waar de waarde van groenten en fruit wordt gemeten aan de hand van de prijs en waar de internationale concurrentie steeds heviger wordt", stelt Guido Grasso, expert in de teelt van tomaten uit de hogere segmenten.

Guido Grasso

"Het gaat om een niche-markt met een variabele dynamiek." Guido Grasso, een expert in de teelt van high-end tomaten, legt uit welke toegevoegde waarde een tomaat van hoge kwaliteit heeft. Grasso, directeur van Azienda Agricola Dorilli, teelt zijn tomaten in Acate, in het zuidoosten van Sicilië.

"In Italië zijn niche producten verdeeld in twee grote gebieden. Aan de ene kant zijn er groenten en fruit die verbonden zijn met het gebied, zoals het San Marzano ras of het Siciliaanse ras Siccagno di Valledolmo. Deze zijn dan wel van hoge kwaliteit maar dat is slechts voor een korte tijd, meestal tussen de twee en drie maanden. Uiteraard zijn deze rassen in verschillende periodes in het jaar verkrijgbaar maar de kwaliteit van de smaak verandert aanzienlijk. Aan de ander kant is er ook de tomaat uit de hogere segmenten die wordt gekenmerkt door zijn constante orgnanoleptische eigenschappen, dus in alle periodes van het jaar is de smaak gelijk en goed. Op deze manier wordt er altijd voldaan aan de kwalitatieve verwachtingen van de consument", zegt Grasso.

"Deze onderverdeling is vooral voelbaar in Italië terwijl de perceptie van de tomaten uit de hogere segmenten in het buitenland heel anders is. Daar hoeft de tomaat niet noodzakelijkerwijs gekoppeld te zijn aan territorialiteit of seizoen gebondenheid. Het is de smaak en het merk dat aan de verwachtingen van de consument moet voldoen. Om dit product gedurende een langere periode in het jaar te kunnen leveren is het van essentieel belang dat een teler beschikt over de benodigde technologie en de kennis", zegt Grasso.

Essentiële elementen die bijdragen aan de hoge smaak
"Het beheer van het klimaat en de manier van telen zijn fundamenteel. Ze zijn essentieel voor de smaakvorming en voor de optimale combinatie van suikers en zuren in de tomaat. Het klimaat draagt voor ongeveer 60% bij aan de vorming van de organoleptische eigenschappen, de manier van telen 20%, evenals de irrigatie", zegt Grasso. Uit deze korte analyse blijkt hoe de teelt van een tomaat van hoge kwaliteit anders gaat dan de teelt van een gewone, althans voor Italiaanse normen.

En hoe zit het met marketing?
"Er zijn verschillende studies over de huidige consumptie die aangeven hoe markten een onderscheid proberen te maken tussen een standaard product en een product voor de hogere segmenten. Ik zal een voorbeeld geven, dat maakt het wat duidelijker: als je een kind iets laat kopen, dan kun je twee adviezen geven. De eerste is om weinig uit te geven en de tweede is om iets goeds te kopen. Als het kind een goed product koopt, dan zal niemand om de prijs vragen", zegt Grasso.

Kamarino, de high end tomaten van Dorilli

Toch zal de productdifferentiatie toenemen en dit zal van invloed zijn op de tomaten van gemiddelde kwaliteit. Deze worden vaak vergeleken met tomaten van lage waarde, zonder traceerbaarheid. Daarom is het nodig om de beschikbaarheid van de verschillende niveau’s steeds zorgvuldiger te signaleren, voor elk kwaliteitssegment. Het is aan de retailers om deze te laten zien zodat de consument zich goed kan oriënteren.

"In Europa heeft elk land zijn eigen benadering. In Zwitserland zijn de controles voor tomaten van hoge kwaliteit erg strikt, in Duitsland weer wat minder. In Italië zitten we in een dynamische fase; elke supermarkt maakt onderscheid tussen de basisproducten en de producten uit hogere segmenten om de consument te ondersteunen", concludeert Grasso.

Contact:

Azienda Agricola Dorilli
Contrada Dorilli, S.n.
97011 - Acate (RG) - Italy
Tel.: +39 0932 914011
Email: info@kamarino.it

Web: www.kamarina.it

Web: www.dorilli.eu


 

 

Publicatiedatum: