Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duiken naar weer drie vliegtuigbommen in Rijsenhout

Langs de A4 bij Rijsenhout zijn T&A Survey en Van Heteren momenteel bezig met het benaderen van drie grote Duitse vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog. Doel van het project is om de ontstekers van de bommen succesvol te identificeren zonder de bommen te verplaatsen. Op dezelfde locatie zijn er eerder dit jaar al drie Duitse vliegtuigbommen geruimd. Tomatenteler Schenkeveld is in Rijsenhout aan het bouwen. De tweede kas is klaar en staat gepoot, terwijl de voorbereidingen van de bouw van kas 3 voor in 2020 bezig zijn.

Omdat de bommen zich acht meter onder de grond bevinden, is om de objecten een bouwkuip geplaatst. De bouwkuip werd machinaal ontgraven en vervolgens volgepompt met water om te voorkomen dat zout grondwater (kwelwater) naar boven komt, waardoor de grond in de toekomst onbruikbaar zou worden voor landbouw. Na verdere machinale ontgraving was het laatste gedeelte voor rekening van de OCE duikers. Zij zuigen de grond boven de bom weg om de bom bloot te leggen en een identificatie mogelijk te maken.

Bijzondere vondsten
De bommen zijn alle drie van Duitse makelij. De twee grootste wegen maar liefst 1.200 kilo per stuk, met een lengte van bijna drie meter en een diameter van vijfenzestig centimeter. Normaal gesproken wegen de grootste explosieven die worden aangetroffen 500 kilo. Deze zijn dus ruim twee keer zo zwaar.

T&A Survey bekijkt nu samen met de EOD hoe de identificatie van ontstekers gaat plaatsvinden. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van een door T&A in eigen beheer ontwikkelde identifier. Als de ontstekers geïdentificeerd zijn, kunnen de bommen boven water gehaald en veilig gesteld worden. Vervolgens is de beurt aan de EOD om de bommen gecontroleerd tot ontploffing te brengen.

Schijnvliegveld
Rijsenhout In totaal zijn op het terrein langs de A4 nu 43 vliegtuigbommen gevonden, waarvan er al 40 zijn geruimd. De reden voor de grote concentratie bommen is dat er zich hier tijdens de Tweede Wereldoorlog een zogenaamd schijnvliegveld bevond. Schijnvliegvelden werden aangelegd in de buurt van militaire vliegvelden zodat vijandelijk vliegtuigen hun bommen hier lieten vallen in plaats van het nabijgelegen echte vliegveld. Schiphol was door de Duitsers in gebruik als militair vliegveld. Van hieruit werden in de eerste jaren van de oorlog veel bombardementsvluchten richting Groot-Brittannië uitgevoerd. 

Bron: T&A-Survey

Publicatiedatum: