De belangrijkste containerrederijen willen het vervoer van reefers op 1 januari volgend jaar 1.500 euro duurder maken, een stijging met 300%. Als alle rederijen deze prijsverhoging volgen, krijgt de handel in versproducten het moeilijk en worden interne processen bij verladers verstoord.
Kostprijs bloemen 20% hoger
Doordat de enorme prijsstijgingen in één klap worden doorgevoerd op 1 januari, wordt het voor sommige verladers heel moeilijk bepaalde afzetgebieden aan te houden. Geraakte sectoren zijn onder meer de groente- en fruittelers en vleesproducenten, maar ook bloementelers. De kostprijs van over zee geïmporteerde bloemen gaat door deze actie met 20% omhoog. Telers en handelaren stappen dan mogelijk weer over op luchtvracht of stoppen helemaal met de import van het bewuste product.Planning
Daarnaast stelt de enorme prijsverhoging ook de continuïteit van de bedrijfsvoering binnen productiebedrijven en handelshuizen op de proef, aldus EVO. Logistiek managers werken met budgetten voor de inkoop van het benodigde vervoersmaterieel. Door de plotselinge prijsstijgingen is degelijk financieel plannen nauwelijks meer mogelijk. En dat heeft weer een nadelige invloed op investeringen en dus productinnovatie en groei.Betere communicatie
EVO vraagt in de reguliere gesprekken die zij heeft met het management van de verschillende rederijen aandacht voor deze problematiek en stuurt daarbij aan op betere communicatie over prijsaanpassingen en het normaliseren van het prijsverloop in de containerlijnvaart sector.Bron: NieuwsbladTransport, EVO