Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
CASI, Biosabor, Unica Group en La Palma

Spanje: een gezamenlijk bedrijf voor de Adora tomaat

Voor de Adora tomaat, een Marmande variëteit met een donkere kleur, begint dit seizoen met de integratie van de Unica Group. Het bedrijf sluit zich op die manier aan bij de drie stichtende partners: CASI, Biosabor en La Palma. Binnenkort zullen ze een gezamenlijk bedrijf vormen. 

Samen willen ze, als een 'Premium' tuinbouwbedrijf, met innovatie en een hogere toegevoegde waarde de steeds grotere concurrentie uit landen als Marokko en Turkije op de Europese markten neutraliseren. De telers in Almería zien seizoen na seizoen de invloed van deze sterke concurrentie die de winstgevendheid van het gewas doet verdwijnen.

In feite heeft de paprika in het huidige seizoen de plaats ingenomen van de tomaat als de groente met het grootste geplante areaal in de kassen van de provincie Almería.

Als gevolg van het initiatief om meer exclusieve variëteiten te vinden, hebben in de afgelopen jaren tomaten met hogere toegevoegde waarde hun intrede gedaan op de markt, met merken als Kumato, Mycubies, Lobello, Cherry Sugarino, Delizia en de beroemde RAF.

De bedrijven die de Adora tomaat in een ongebruikelijke samenwerking zullen promoten, willen het werk waar in het vorige seizoen een voorzichtig begin mee gemaakt is, consolideren.

Dit jaar zal deze donkere Marmande tomaat aanwezig zijn in Madrid, in de volgende editie van Fruit Attraction, met een eigen internationale promotie. De Adora is al terecht gekomen in schappen van supermarkten in Engeland, Zwitserland, Nederland en Duitsland en kreeg tijdens de laatste Fruit Logistica in Berlijn de zilveren medaille in de innovatiewedstrijd. HM.Clause, het zaadbedrijf dat dit project promoot, zegt dat de smaak van deze tomaat "doet denken aan de traditionele tomaat" en dat het de eerste Marmande tomaat op de markt is die geëxporteerd kan worden, "aangezien zijn rijping vanaf de oogst zeer langzaam verloopt".

Een regel is dat alle partijen, om als Adora afgezet te kunnen worden, de 7 graden brix moeten overstijgen. Op die manier wordt een optimale zoetheid gegarandeerd vanwege de natuurlijke fructose.

Met deze nieuwe tomaat uit Almería wordt geprobeerd om de trend die door andere variëteiten is gezet te neutraliseren aangezien deze wel een aantrekkelijk uiterlijk hebben, maar tegenvallen op het gebied van de smaak.

Bron: lavozdealmeria.com

Publicatiedatum: