Meer uitgewerkte smaak- en kleurconcepten bij Bejo

Tholen - De consument als de stip op de horizon binnen veredelingsprogramma’s van Bejo. Purple Power is daarin het nieuwste concept en een blikvanger tijdens de jaarlijkse open dagen. Door het gezondheidsimago van paars gekleurde groenterassen, zijn ze een kansrijk product voor de markt. “Burgundy is een topper binnen dit concept, een paarse sprouting broccoli, vergelijkbaar met bimi. De paarse kleur maakt het tot een aantrekkelijk consumentenproduct. Daarnaast is het een snelle groeier die planmatig geteeld kan worden en dus een zekere beschikbaarheid heeft”, vertelt Robert Schilder, Sales manager Benelux en Scandinavië bij Bejo.


Paarse sprouting broccoli Burgundy

Vanuit zijn werk heeft Robert de Scandinavische keuken goed leren kennen en ziet daar de mogelijkheden van kleurrijke wortelgroenten terugkomen. Hij laat een melange van pastinaak, wortelpeterselie, oerbiet en verschillende gekleurde wortelen als voorbeeld zien. “Hier is steeds meer vraag naar. Met al deze soorten krijg je een prachtig kleurenpalet op het bord en het is nog eens heel gezond ook. Interessant qua mogelijkheden is ook de vergeten groente wortelpeterselie. Ons nieuwe ras Artica is helderwit van kleur en is multi-inzetbaar. Wanneer je het als bospeen zaait kun je het in bossen, net als waspeen, vers verkopen en daarbij zijn zowel  het loof (de peterselie) als de wortel te eten. De grote uitgegroeide wortelpeterselies hebben goede bewaareigenschappen.”s


Verschillende kleuren wortelen, wortelpeterselie en oerbiet zorgen voor kleur op het bord

Naast kleur in “lange wortelgroenten” is er ook meer kleurvariatie in bieten ontstaan waarbij de rode er qua gezondheid en bekendheid boven uitsteekt. Robert: “Manzu heeft een diep rood paarse kleur en is zowel voor de versmarkt als industrie een interessant ras. Bieten zijn supergezond en dat wordt steeds bekender. Het advies is om minimaal een keer per week rode biet te eten. Steeds meer sporters gebruiken rode biet al om hun prestaties te verbeteren.”


Kleur in bieten

Daarnaast was er aandacht voor Bejo’s koolconcept Coolwrap en de smaakwortelen Cool carrot candy. De smaaktesten van wortel lopen inmiddels 8 jaar. “We zoeken telkens naar rassen die minder bitter en extra zoet zijn en vergelijken de onze met die van de concurrent. Het ras Mokum presteert qua smaak erg goed maar we hebben nu ook nieuwe rassen ontwikkeld: Aranka en Adana. De eerste is met name geschikt als bospeen en de tweede zowel als snackpeen en bospeen.” Bejo presenteerde binnen haar concepten ook nieuwe ideeën voor de supermarkt en food processor voor het op de markt brengen van koolrabi en spruiten.


Imperator is lang en wordt verwerkt in stukken, het ras Mokum wordt heel verwerkt tot snackwortel

Naast nieuwe rassen, concepten en ontwikkelingen waren er lovende woorden van Robert over het bekende ras Nerac. “Vorig jaar bewees dit ras onder natte omstandigheden te presteren, deze droge zomer krijgt Nerac weer meer dan een dikke voldoende. Nerac is altijd vermarktbaar”, aldus Robert.


Anne Veldboer van Bejo tussen Oldenbor(Bejo 3055) boerenkool met dik bladig kroezig blad dat strak opeen groeit

Voor ijsbergsla is Bejo ook op zoek naar zo’n allrounder. “Voor Batavia en botersla hebben we betrouwbare rassen. Als voorjaarsras scoren we goed met Maurice. Naar een zomerras zijn we al lange tijd op zoek maar het komt er aan: Letrice (BE26-171)”, voegt slaspecialist Cees van Drunen toe. Ook ontwikkelingen in de bio-slazaden zijn te melden, in het sla-assortiment presenteerde Bejo de eerste 6 biologische slarassen.


Een van de proefvelden

Voor meer informatie:
Robert Schilder
Sales manager Benelux & Scandinavia
Bejo Zaden
1749 CZ Warmenhuizen
+31(0)226 396 162
+31(0)6 512 309 73
r.schilder@bejo.nl  
www.bejo.nl  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven