Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Linders en Kokkerelli lanceren samen een productlijn door en voor kinderen

Kinderen lanceren gezonde producten

Uit onderzoek is gebleken dat minder dan 1% van de kinderen in Nederland de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten per dag haalt. En ongeveer 13% van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 11 jaar heeft overgewicht. Om ervoor te zorgen dat kinderen gezonder gaan eten, dachten kinderen van Basisschool de Startbaan uit Velden in samenwerking met Kokkerelli en supermarktketen Jan Linders na over lekkere én gezondere producten voor kinderen. Vandaag werden de eerste zes producten feestelijk gelanceerd en aan het assortiment van Jan Linders toegevoegd.

Gezonde voeding voor kinderen
De productlijn waar de kinderen aan meewerkten, is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Basisschool de Startbaan, Kokkerelli en Jan Linders Supermarkten. Een samenwerking die enkele jaren geleden startte en die begon vanuit de vraag hoe het eten van groente en fruit door kinderen aantrekkelijker gemaakt kan worden.

Productinnovatie
Samen met kinderen werd de invulling van de productlijn bepaald. Zo gingen de kinderen onder aanvoering van Kokkerelli aan de slag met recepturen, dachten ze mee over de verpakking én keurden ze de uiteindelijke producten goed. Dit traject resulteerde in de zes Jan Linders/Kokkerelli producten die ‘Kidsproef’ zijn: verse tomatensoep, verse wortelenstamppot en een verse pasta & pizzasaus. Verse producten op basis van heel veel groenten, die geproduceerd worden door Van Melik Food Groep. Daarnaast dachten de kinderen mee over de verpakking van de zelfschepgroenten, snoeptomaten en de Vrolijke Versbox, waarbij kinderen zelf hun ideale groenten- en fruitbox kunnen samenstellen.

De producten zijn exclusief verkrijgbaar bij alle 59 Jan Linders supermarkten. Jan Linders ziet dit als een waardevolle toevoeging en een manier om invulling te geven aan haar MVO beleid: “Waar het gaat om gezond leven en gezond eten, voelen we als supermarktketen een sterke verantwoordelijkheid om ook de volgende generatie te inspireren en te motiveren om gezonde keuzes te maken. Daar ligt namelijk de basis voor een gezonde en vitale regio. Met deze nieuwe producten bieden we ouders de zekerheid dat ze een goede keuze maken én maken we het eten van groenten en fruit voor kinderen gewoon leuker”, licht marketingmanager Gineke Wilms toe.
Kokkerelli directeur Suzanne Bisschops: “We streven ernaar dat we uiteindelijk voor elk segment in de supermarkt een gezonde variant voor kinderen kunnen aanbieden.”

Kids Proef: strenge richtlijnen
In samenwerking met Professor Dr. Fred Brouns (hoogleraar innovatie gezonde voeding, Universiteit Maastricht) stelde Kokkerelli richtlijnen op voor een gezonde productsamenstelling. Hierbij is uitgegaan van de adviezen voor gezonde voeding van de Nederlandse Gezondheidsraad en de daaruit voortvloeiende richtlijnen voor gezonde voeding, opgesteld door het Voedingscentrum. Door kinderen een hoofdrol te geven in het ontwikkel- en keuringsproces van deze producten, ontstaan ‘Kids Proef’ producten.

Kokkerelli
Kokkerelli stelt zich tot doel om kinderen bewust te maken van het belang van een gezond voedingspatroon en stimuleert de ontwikkeling van een gezond voedingsaanbod voor kinderen. “In de voedingsindustrie zijn er veel producten verkrijgbaar die te veel verzadigde vetten, toegevoegde suikers of zout bevatten. Daarom werken wij samen met diverse partijen uit de voedselketen om lekkere en gezonde producten te ontwikkelen in samenwerking met kinderen. We zijn er trots op dat Jan Linders supermarkten het podium wil bieden om deze producten aan te bieden”, aldus Kokkerelli directeur Suzanne Bisschops.

Langdurige samenwerking
Naast het introduceren van de productlijn is de samenwerking tussen Kokkerelli en Jan Linders breder. Zo deden de kinderen op basis van winkelbezoek aanbevelingen over hoe Jan Linders de Groente en Fruit afdeling in de supermarkten kon verbeteren. Want, zo zeiden ze: “deze is maar saai.” Jan Linders nam de adviezen ter harte en ontwikkelde afgelopen jaar al de speeltractor: een iconische tractor waar kinderen spelenderwijs kennismaken met vers. Gezamenlijk spannen Jan Linders en Kokkerelli zich in voor een gezonder voedingspatroon voor kinderen.

Quotes:
Selena, leerling van groep 8 van BS de Startbaan: De verse wortelstamp moet je echt proeven, hij is super lekker.

Floor, leerling van groep 8 van BS de Startban: Wij willen heel graag nog meer lekkere en gezonde producten samen met Kokkerelli bedenken!

Professor Dr. Fred Brouns (hoogleraar innovatie gezonde voeding, Universiteit Maastricht): ‘Kids Proef’ staat voor aantoonbaar gezonde samenstelling, indien mogelijk, “het gezondste product” binnen een bepaalde productcategorie. Daarbij speelt o.a. de vermindering van zout, suiker en verzadigd vet een belangrijke rol.

Voor meer informatie:
Kokkerelli
info@kokkerelli.nl 

Publicatiedatum: