Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel consumenten moeten niets van GGO hebben

Ondanks het feit dat bijna de helft van het akkerland in de Verenigde Staten en zo'n 12% van het wereldwijde akkerland wordt gebruikt voor de teelt van GGO-gewassen blijven consumenten sceptisch. Waarom lijken consumenten geen probleem te hebben met bewerkt voedsel maar raken ze wel in paniek van een appel die genetisch zo gemodificeerd is dat hij niet meer bruin wordt? 

In een tijd dat onder jonge consumenten de roep om natuurlijke en biologische voedingsmiddelen groeit, heeft een onderzoek van de Hartman Group uit 2018 uitgewezen dat veel mensen zich weliswaar bewust zijn van GGO maar er vrij weinig over weten. Bijna de helft van de respondenten gaf aan geen GGO te willen kopen en een derde liet weten geen bedrijven te steunen die GGO in hun producten verwerken. Toen Hartman 11 jaar geleden een enquête over GGO uitvoerde, gaf slechts 15% van de ondervraagden aan GGO te vermijden.

 

Een aantal levensmiddelenproducenten speelt in op dit soort onderzoeken in door geen genetisch gemodificeerde ingrediënten meer te gebruiken. Del Monte verving twee jaar geleden GGO-ingrediënten in haar groente- en fruitproducten door GGO-vrije alternatieven. Hormel deed hetzelfde met haar Applegate-label, evenals Earth Fare. Als nog meer consumenten hun bedenkingen over GGO's krijgen, zullen meer merken genoodzaakt zijn dit voorbeeld te volgen. 

Bron: fooddive.com

Publicatiedatum: