Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cees Kortekaas, Axia Vegetable Seeds

"Gedrag van product in de keten van steeds groter belang"

Tholen - Bij het ontwikkelen van nieuwe tomatenrassen kijkt Axia Vegetable Seeds verder dan alleen het moment dat de tomaat geoogst wordt. “Hoe het product uiteindelijk bij de klant terecht komt, is van groot belang”, vertelt Cees Kortekaas. Dat resulteert in interessante rassen in de demo-kassen.

Drie keer los
In de losse tomaat is Axia marktleider geworden. Dat kan dankzij drie rassen die elkaar aanvullen: de Mediax, Axiradius en de Axxy. “Het areaal los is gestabiliseerd en de bedrijven zijn volledig gespecialiseerd in het segment. Er zit geen ruis meer tussen.”

Dat maakt ook het maken van keuzes belangrijk en daar biedt Axia met drie rassen een antwoord op. “Mediax is voor de Britse markt de interessante en is daar ook hard gegaan. De maatsortering is perfect voor het VK hij levert veel A tomaten, waar de Britse markt om vraagt. Ook productietechnisch onderscheidt de Mediax zich vergeleken met de andere rassen uit dit segment.”

De Axiradius is een bekende en wordt gewaardeerd om zijn smaak. “Voordeel van de Axiradius is dat de jongens die ‘m los telen, ook op tros kunnen werken. Dat is makkelijk schakelen.” Het assortiment wordt gecompleteerd met de Axxy – die zich met name op de productiecijfers, kwaliteit en smaak onderscheidt. “Dankzij deze drie kunnen we aan de verschillende telers in het losse segment een ideaal ras bieden.”

Grof tros in de maak
In de belichte rassen blijft het bedrijf nagenoeg stabiel. In de demo’s zijn de voorlopers van twee nieuwe rassen grof tros te zien. “Als Axia Vegetable Seeds willen we enkel rassen op de markt brengen die qua smaak minstens even goed zijn als het standaardras. Nu hebben we twee mooie nummers in grof tros waar we volgend jaar grotere proeven mee gaan doen. Kwaliteit combineren met kilo’s is een belangrijk, maar lastig punt. We willen dit zeker door testen voordat we er beloftes op doen.”

Een stap verder in de ontwikkeling is troscherry : Xavy (HTL1506008). In Nederland staat-ie in de demo, in Rusland heeft een teler ‘m al op 8 hectare weggezet. “De smaak is heel goed, maar wat ‘m uniek maakt is de verhouding tussen smaak en houdbaarheid. Na twee weken is die hetzelfde als vlak na de oogst. Dat is waar de handel op zit te wachten.”

De kenmerken verder in de keten worden steeds belangrijker nu de afstand tussen teler, handel en consument kleiner wordt. “Het gaat bij de keuze van een ras niet alleen om de eigenschappen aan de struik. De tomaat gaat de keten door en daar wordt naar gekeken.”

Desondanks is dit soort kennis ook iets waar de sector nog verder in kan ontwikkelen. “Dat smaak meer is dan Brix zien we langzaam bekend worden, maar is nog niet algeheel aangenomen. Laatst hadden we een teler op bezoek met een ras op proef met een Brix van 8,5 – maar om eerlijk te zijn is die niet zo lekker als de tomaat met de Brix van 7,5. Toch wordt er soms alleen op Brix gekozen. Daarin ligt een schone taak voor de tomatenwereld.”


Voor meer informatie:
Axia Vegetable Seeds
Cees Kortekaas (e-mail)
Michel de Winter (e-mail)

 

Publicatiedatum: