Het was een van de meest bijzondere projecten die vorig jaar werden aangekondigd: de Duitse versproductengigant BayWa AG en het in Abu-Dhabi gelegen bedrijf Al Dahra Holding LLC waren van plan om een project ter waarde van €30 miljoen op te zetten voor de productie van premium groenten en de marketing hiervan in de VAE en potentiële regionale markten. Inmiddels staan de eerste planten in de kas in bloei en is het hoog tijd om hier een kijkje te nemen.
De marktvraag is vanaf het begin de sleutel tot het project geweest. "Het door en door kennen van de markt maakt het mogelijk om een dergelijk project op te zetten, zelfs in moeilijke omstandigheden, zoals in de woestijn. Dit wordt duidelijk door bijvoorbeeld de grootte van het project: ze doen hun voordeel met deze grootschaligheid en het geeft hen bovendien een goede positie op de markt."
Hoewel de markt centraal staat bij het project, is het gebruik van grondstoffen ook zeer belangrijk. "Je moet er zeker van zijn dat je waterverbruik efficiënter is dan dat van andere projecten in de regio om vooruitgang te boeken". Natuurlijk verbruikt een project van deze grootte veel water, maar als je dit vergelijkt met de productie, is het watervetbuik per kilo zo laag als mogelijk is. Hetzelfde geldt voor het gebruik van andere natuurlijke bronnen, zoals energiebronnen. Terwijl we de behoeften van de markt in ere houden, wordt het gebruik geoptimaliseerd."