‘Stadskas wordt platform om met consumenten te praten’
“De tuinbouw is niet erg goed in het leggen van verbindingen met de buitenwereld. We zijn nogal intern gericht. En dat is jammer, want we hebben een mooi verhaal te vertellen aan de consument. Een verhaal dat verder gaat dan alleen het sec product. Duurzaamheid, gezondheid, innovaties, productontwikkeling, energiebesparingen om maar enkele voorbeelden te noemen.
Toen SIGN met het idee kwam voor een drijvende stadskas in het centrum van Rotterdam, waren we dan ook gelijk enthousiast. Want we ontvangen dan wel veel consumenten jaarlijks in onze kas, maar dat is maar een beperkt deel van de totale doelgroep. Zo’n stadskas in het centrum van Rotterdam – tegenover enkele opleidingen met duizenden studenten – is een unieke locatie. Je zou er een soort permanente Huis van de Smaak uit de Floriade van kunnen maken. Maar dan dus niet alleen vertellen over tomaten, maar ook over die andere aspecten. Dat is toch een fantastische manier om te werken aan het imago van de sector. Je kunt er bovendien consumentenonderzoeken doen: je kunt bezoekers bijvoorbeeld ondervragen over nieuwe concepten.
Een stadskas is dus een schitterend platform om het verhaal van de tuinbouw te vertellen. Er zou daarom met enige regelmaat een teler aanwezig moeten zijn in die drijvende stadskas, maar het is nog te vroeg om nu al over de exacte invulling te praten. Eerst moet de kas er komen. Maar dat kan snel gaan…
In de tussentijd zoekt SIGN naar andere telers die willen meewerken. Die zoektocht is breed: niet alleen tomatentelers, niet alleen groenteteelt, maar de hele glastuinbouw. Samen moeten we de slag maken naar marktgericht denken.”
Bron: jaarlijkse resultatenfolder LTO Noord Glaskracht