Aanbiedingen sturen supermarktkeuze
Van de ondervraagden vindt 81% dat er voldoende keuzeaanbod aan supermarkten in de buurt is. Van respondenten geeft 68% aan te kunnen kiezen tussen drie of meer verschillende supermarkten. Naar welke supermarkten consumenten toe gaan, hangt in belangrijke mate af van de prijzen: 40% kiest zijn supermarkt vooral op prijs, 20% op kwaliteit van de producten, terwijl 18% locatie als hoofdreden noemt. Pas daarna komen assortiment en prettig winkelen. Prijsstijgingen houden consumenten bezig. Zo verwacht 45% van de ondervraagden een oplopende inflatie, blijkt uit CBS cijfers.
Volgen ING laat 86% van de ondervraagden zich bij de supermarktkeuze beïnvloeden door aanbiedingen. Consumenten zijn per saldo ook attenter op voordeeltjes dan vorig jaar. Daarnaast doen ze hun huiswerk voordat ze naar de supermarkt gaan. Vooraf gespotte aanbiedingen belanden vaker in het winkelmandje dan aanbiedingen die pas ter plekke worden aangetroffen. De informatie over aanbiedingen haalt 11% binnen via internet of een app. Het dominante kanaal voor aanbiedingen blijft vooralsnog de brievenbus. De folder is nog altijd het meest gebruikte medium: driekwart van de ondervraagden kiest meestal voor de op papier geleverde informatie.
bron: ING