Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aanbiedingen sturen supermarktkeuze

Consumenten kunnen voldoende kiezen tussen supermarkten en doen dat vooral op basis van prijs. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 65.400 respondenten per dag. Van de ondervraagden zegt 86% zich bij de supermarktkeuze te laten sturen door aanbiedingen. Aanbiedingen die consumenten van tevoren hebben gezien, belanden vaker in hun winkelmandje dan ter plekke gespot voordeel. Een op de negen consumenten zoekt van tevoren digitaal naar aanbiedingen.

Van de ondervraagden vindt 81% dat er voldoende keuzeaanbod aan supermarkten in de buurt is. Van respondenten geeft 68% aan te kunnen kiezen tussen drie of meer verschillende supermarkten. Naar welke supermarkten consumenten toe gaan, hangt in belangrijke mate af van de prijzen: 40% kiest zijn supermarkt vooral op prijs, 20% op kwaliteit van de producten, terwijl 18% locatie als hoofdreden noemt. Pas daarna komen assortiment en prettig winkelen. Prijsstijgingen houden consumenten bezig. Zo verwacht 45% van de ondervraagden een oplopende inflatie, blijkt uit CBS cijfers.

Volgen ING laat 86% van de ondervraagden zich bij de supermarktkeuze beïnvloeden door aanbiedingen. Consumenten zijn per saldo ook attenter op voordeeltjes dan vorig jaar. Daarnaast doen ze hun huiswerk voordat ze naar de supermarkt gaan. Vooraf gespotte aanbiedingen belanden vaker in het winkelmandje dan aanbiedingen die pas ter plekke worden aangetroffen. De informatie over aanbiedingen haalt 11% binnen via internet of een app. Het dominante kanaal voor aanbiedingen blijft vooralsnog de brievenbus. De folder is nog altijd het meest gebruikte medium: driekwart van de ondervraagden kiest meestal voor de op papier geleverde informatie.

bron: ING
Publicatiedatum: