Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe richtlijnen voor glasvoorraden op tuinbouwbedrijven

Op de Tuinbouw Relatiedagen van dit jaar in Gorinchem is het geactualiseerde “Convenant Veilig Repareren en Onderhouden van Tuinbouwkassen” ondertekend. In het convenant zijn maatregelen opgenomen die een snelle reparatie van schade aan tuinbouwkassen na een calamiteit bevorderen. In het convenant is o.a. een richtlijn voor een minimum glasvoorraad op ieder bedrijf opgenomen.

Het bestuur van de Stichting Coördinatie Calamiteitenbestrijding Glastuinbouw CCG (die de uitvoering van het convenant coördineert) heeft zich beraden over de gewenste glasvoorraad per bedrijf en is tot de conclusie gekomen dat de bestaande eis in het convenant in de huidige situatie niet meer voldoet. Twee factoren zijn daarbij doorslaggevend nl. enerzijds de sterk verminderde reparatiecapaciteit bij (onder)aannemers (nog slechts 10% ten opzichte van het jaar 2008) en anderzijds de verplichte toepassing van gehard glas bij reparatie (arbo-eisen).

Uitgaande van een minimum vereiste voorraad glas op een bedrijf in geval van een calamiteit en rekening houdend met de wens van de bedrijven om de voorraad om bedrijfseconomische redenen zoveel mogelijk te beperken, heeft het CCG bestuur de volgende richtlijn opgesteld.



Deze richtlijn leidt tot een voorraad reserveglas van bijna 1% van de glasoppervlakte van een bedrijf, wat neerkomt op ca. 0,25% van het in de nieuwbouw geïnvesteerde bedrag.

Voorts zal ieder bedrijf voor zichzelf inzichtelijk moeten maken welke bedrijven in de omgeving kassen met dezelfde glasmaten hebben. De ervaring leert dat een levertijd van 10 werkdagen voor nieuw gehard glas geen uitzondering is. In de tussentijd kan het glastekort worden opgelost doordat bedrijven onderling “lenen” uit elkaars voorraad. Bij het inventariseren van de glasmaten in een bepaalde omgeving kunnen de regionale rampendiensten een nuttige rol vervullen.

De genoemde richtlijn voor de glasvoorraad per bedrijf is aangeboden aan de partijen in het Convenant Veilig Repareren en Onderhouden van Tuinbouwkassen. Het is de verwachting dat met name de verzekeraars onder hen de richtlijn zullen opnemen in hun polisvoorwaarden.

Het bestuur van de CCG signaleert tot slot 2 zaken die van belang zijn voor een snelle inzetbaarheid van alle beschikbare reparatiecapaciteit na een calamiteit. In de eerste plaats dient de opslag van de glasvoorraad op een bedrijf aan bepaalde eisen te voldoen (o.a. droog, vorstvrij, uit de zon, verticaal). De kassenbouwer of de glasleverancier kan een bedrijf hierover nader informeren.

In de tweede plaats is het activeren van de regionale rampendiensten van groot belang. De rampendiensten voeren geen definitief herstel uit maar kunnen wel noodreparaties verrichten en zorgen dat gekwalificeerd reparatiepersoneel snel en efficiënt aan het werk kan gaan.

Het bestuur van de CCG is ervan overtuigd dat de aangescherpte eis inzake glasvoorraden op tuinbouwbedrijven zal bijdragen aan een sneller herstel van de schade in de Nederlandse glastuinbouw na een calamiteit.
Publicatiedatum: