"Consument verwacht dat bedrijven duurzaam en verantwoord produceren"
De consument verwacht dat bedrijven duurzaam en verantwoord produceren. Duurzaamheid is voor de consument geen doorslaggevend aankoopmotief, maar de waardering voor merken die hun productieketen verduurzamen neemt wel toe. Opvallend is bijvoorbeeld dat bij de aankoop van koffie de veilige en gezonde arbeidsomstandigheden van boeren en een eerlijke prijs belangrijker worden.
De bekende consumentenkeurmerken, zoals Max Havelaar voor fair trade producten en EKO voor biologische producten, bereiken maar een kleine groep mensen. Zo is het marktaandeel door Max Havelaar gecertificeerde koffie nog nooit boven de drie procent uitgekomen en blijft het marktaandeel voor biologische producten ook structureel laag. Deze keurmerken signaleren de voorkeur van bewuste consumenten maar zorgen niet voor verbreding van duurzaamheid in de totale markt. Dit betekent dat alleen bedrijven kunnen zorgen voor een duurzame en sociale productieketens.
GFK onderzoeker Marcel Temminghoff: “De eigen verantwoordelijkheid wordt door consumenten laag ingeschat. Zij leggen die verantwoordelijkheid primair bij het bedrijfsleven (boeren, telers, bedrijven) en bij de overheid. De consument wil er van uit kunnen gaan dat producten verantwoord en veilig worden geproduceerd door bedrijven zelf”.
Bron: Solidaridad