Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Onderzoek GFK: "Consument is zelf ook verantwoordelijk"

"Consument verwacht dat bedrijven duurzaam en verantwoord produceren"

De druk van de consument op het bedrijfsleven om duurzaam geproduceerde levensmiddelen in de winkel te leggen, neemt toe, maar de consument legt de bal voor het verduurzamen van de productieketen toch hoofdzakelijk bij de bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK over de periode 2009-2012, in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad.



De consument verwacht dat bedrijven duurzaam en verantwoord produceren. Duurzaamheid is voor de consument geen doorslaggevend aankoopmotief, maar de waardering voor merken die hun productieketen verduurzamen neemt wel toe. Opvallend is bijvoorbeeld dat bij de aankoop van koffie de veilige en gezonde arbeidsomstandigheden van boeren en een eerlijke prijs belangrijker worden.

De bekende consumentenkeurmerken, zoals Max Havelaar voor fair trade producten en EKO voor biologische producten, bereiken maar een kleine groep mensen. Zo is het marktaandeel door Max Havelaar gecertificeerde koffie nog nooit boven de drie procent uitgekomen en blijft het marktaandeel voor biologische producten ook structureel laag. Deze keurmerken signaleren de voorkeur van bewuste consumenten maar zorgen niet voor verbreding van duurzaamheid in de totale markt. Dit betekent dat alleen bedrijven kunnen zorgen voor een duurzame en sociale productieketens.

GFK onderzoeker Marcel Temminghoff: “De eigen verantwoordelijkheid wordt door consumenten laag ingeschat. Zij leggen die verantwoordelijkheid primair bij het bedrijfsleven (boeren, telers, bedrijven) en bij de overheid. De consument wil er van uit kunnen gaan dat producten verantwoord en veilig worden geproduceerd door bedrijven zelf”.

Bron: Solidaridad

Publicatiedatum: