Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerlijke groente, betere prijzen

Het is een veel en vaak gehoorde klacht onder agrariƫrs: de slechte vergoeding die ze krijgen voor hun producten. Steeds vaker wordt de oplossing gevonden in een beproefd recept: cut out the middleman. Paprikakwekers uit de kop van Noord-Holland klagen er over net als melkboeren uit de Beemster: de slechte prijs die ze voor hun product krijgen. In de keten van voedselproducenten worden de baten en lasten, eufemistisch uitgedrukt, niet altijd naar ieders tevredenheid verdeeld.

Initiatief

Vooral de tussenhandel verdient relatief meer aan groente, fruit, vlees en zuivel dan de producent. Er zijn nu eenmaal een heleboel boeren maar slechts een beperkt aantal Greenery's. Qua onderhandelingspositie staan producenten een stuk zwakker dan handelaren. Nu zijn klagende boeren geen nieuw verschijnsel. Maar klagende boeren die niet lijdzaam toezien maar het initiatief naar zich toetrekken, wel.

Luie consument

In reactie op de tamelijk scheve machtverhoudingen tussen producent en tussenhandel, zoeken steeds meer agrarische bedrijven nieuwe wegen om hun producten aan de man te brengen. Boeren uit de regio de Krommerijn bij Amersfoort zijn bijvoorbeeld samen Thegreenbee begonnen. Dit is een platform dat eerlijke producten stimuleert en naar eigen zeggen 'de communicatie tussen boer en consument wil versterken'. Om het de luie consument zo makkelijk mogelijk te maken, bezorgt Thegreenbee lokaal geproduceerd voedsel aan huis.

Klik hier voor het volledige artikel op de website van GS1
Publicatiedatum: