De winnaar van 2012 krijgt uit handen van organisator Jenk de Jong van Syntens een design-cheque van duizend euro overhandigd. Foto: Einte Visser, Syntens
Resultaten veelbelovend
De 10 ondernemers waren door Syntens allemaal aan een ontwerpbureau met relevante kennis en vaardigheden op het gebied van Agrofood gekoppeld. Samen gingen ze de hele dag aan de slag met een ontwerpproject. In de vorm van prototypen, schetsen en tekeningen lag er aan het eind van de dag een concreet voorstel voor een product, een verpakking, een strategie of positionering. De resultaten van Van Liere sprongen er uiteindelijk uit voor de jury onder leiding van Goos Cardol van de ZLTO: "Een origineel ontwerp van een display en een geheel nieuwe kilo-verpakking voor uien die duurzaamheid communiceren en toegevoegde waarde bieden in het gebruiksgemak."Deelname heeft effect Rene en Marja van de Vorle van de champignonkwekerij uit Berghem (Noord-Brabant) leggen momenteel de laatste hand aan het Paddenstoelenhuis. Het bewijs dat een ‘Pressure Cooker’ ook daadwerkelijk innovaties oplevert. In de DPC editie van vorig jaar gingen de champignontelers aan de slag met ontwerpers en er kwam het idee uit om een soort paviljoen te gaan maken, dit werd later het Paddenstoelenhuis. In het Paddenstoelenhuis staan paddenstoelen centraal en kunnen bezoekers binnenkort terecht voor een kennismaking met het bedrijf, een rondleiding of proeverij, koken met collega's of vrienden en boerderijeducatie. Effect DPC: slagingskans product verdubbelt Onlangs is het effect van de DPC-methodiek onderzocht door de TU Eindhoven. Uit dit onderzoek blijkt dat deelname aan een DPC van Syntens de slagingskans van een product met minimaal twee keer tot maximaal vijf keer verhoogt. Tevens zijn de bedrijven winstgevender nadat ze een product hebben ontwikkeld door middel van de DPC.
Verder blijkt dat de uit een DPC-traject voorgekomen producten die op de markt gebracht zijn, minimaal twee jaar op de markt blijven. Ook zijn DPC-deelnemers positiever over de toegevoegde waarde van het samenwerken met een externe designer. De DPC wordt uitgevoerd in het Agrofoodprogramma 2012 wat Syntens uitvoert in opdracht van het ministerie van Economische Zaken Landbouw en Innovatie.