Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
sectorinzending meest succesvolle paviljoen

Huis van de Smaak houdt een positieve nasmaak over aan Floriade

Tholen – Afgelopen zondag was het moment dan daar: de allerlaatste dag van de Floriade. Tijdens de sluitingsceremonie is bekend gemaakt dat ruim twee miljoen bezoekers afgelopen zeven maanden de wereldtuinbouwtentoonstelling in Venlo hebben bezocht. Ook de Nederlandse AGF-sector is gedurende de Floriade natuurlijk uitgebreid vertegenwoordigd. De 1,4 mensen die het Huis van de Smaak bezochten, maakten van de sectorinzending het meest succesvolle paviljoen, waarmee het automatisch de Floriade Award en de daaraan gekoppelde geldprijs van 10.000 euro in de wacht sleepte. Enkele bekende gezichten uit het Huis van de Smaak blikken dan ook tevreden tevreden terug op de Floriade: “Het is dat geworden wat we er van gehoopt hadden”, vertellen Ad Berends en Ton Janssen.


Ton Janssen


“Elke dag opnieuw hebben we aangegrepen om de duizenden mensen die hier voorbij zijn gekomen, te verbazen met de innovativiteit van onze sector”, vertelt Ton. “En elke dag opnieuw waren er alleen maar positieve reacties. Het waren zeven geweldige maanden, geen dag was hetzelfde. Toch waren wij ook wel een beetje verbaasd. Natuurlijk wisten veel mensen niet dat er alleen al binnen het aanbod tomaten zoveel diversiteit bestond. Maar er waren bijvoorbeeld ook een hoop mensen die nog altijd denken dat een paprika eerst groen, daarna geel, vervolgens oranje en uiteindelijk rood wordt. Daar sta je soms echt van te kijken.”


De gebroeders Baan verrasten iedere dag duizenden mensen met bijzondere smaakbelevingen.

“De bezoekers hebben op een unieke manier kennis kunnen maken met de sector. Het is een gemiste kans voor de telers die deze gelegenheid niet aan hebben gegrepen om hun product te promoten”, vertelt Ton. “Dat is wel de andere kant van de medaille. We hebben hier wekelijks een ander product in de spotlights gezet. Het aantal telers die hier aan hebben bijgedragen, viel jammer genoeg een beetje tegen. Natuurlijk zijn er ook een hoop jongens die het wel gedaan hebben, alle lof daarvoor, maar het blijft teleurstellend dat een aantal productgroepen deze kans niet hebben benut.”


Ad Berends

Ook Ad Berends, het brein achter de sector-inzending, is in zijn nopjes over het verloop van de Floriade. Ook hij benadrukt het belang van de aanwezigheid van de telers. “Het is een gemiste kans voor de teler die hier niet aanwezig is geweest”, vertelt hij. Ik heb zeer veel bewondering voor diegene die hier de afgelopen maanden wel gestaan hebben. Het was erg mooi om te zien hoe bepaalde jongens hierin zijn gegroeid. Zo waren er telers die aan het begin van de dag het niet aandurfden om hun mond te openen en zich schuchter op de achtergrond hielden. In de loop van de week heb ik ze zien groeien en kregen ze zichtbaar de lol erin om de mensen te verbazen met de informatie over hun product. Sommige gingen zelfs bijna met tegenzin terug naar hun bedrijf!”


Ton Janssen wist de aandacht van vele kinderen te veroveren met een leerzaam verhaal én de nodige gekkigheid.

Dat de betrokkenheid van de teler van groot belang is ter promotie van het product is bewezen tijdens de vele events op de Floriade. “Zo hebben we gezien dat 90% van de kinderen met plezier hun asperges oppeuzelden wanneer ze samen mét de teler hun eigen asperges gingen steken”, vertelt Ad enthousiast. “Van de groep kinderen die dit niet deed, maar wel zelf de asperges had klaargemaakt, at ook een groot deel hun asperges, maar wel een aantal met lange tanden. Dit toont maar weer eens het belang van dat gezicht aan. Storytelling creëert een meerwaarde waarbij iedereen uiteindelijk is gebaat. Het biedt unieke kansen, het is nu de hoogste tijd om met dat gezicht de winkels in te gaan!”

Wij maakten afgelopen week nog een laatste rondje door het Huis van de Smaak, klik hier voor de fotoreportage