Plato Product consultants heeft het 1-2 open deksel ontworpen. Vervolgens werkte de fabrikant met verpakkingsproducent Crown uit Engeland aan de toegepaste technologie om het deksel geschikt te maken voor de verwerking in de HAK fabrieken. Juryvoorzitter prof. dr. Onno Omta, ook hoogleraar Management van Innovatie bij Wageningen University and Research Centre, oordeelde als volgt: “Het 1-2 open deksel van HAK betekent een drastische verbetering van het gebruiksgemak. Het kan niet anders dan dat deze innovatie het leven van consumenten radicaal gaat veranderen. Niet alleen de totale toepassing van de verpakking is van deksel tot bodem zeer doordacht, ook scoort de vernieuwde pot op alle duurzaamheidskenmerken uitstekend. Het woord “potdicht” kan wat ons betreft dankzij deze nieuwe verpakking inderdaad geschrapt worden uit het Nederlandse woordenboek”.
Het nieuwe deksel werd vorig jaar voor het eerst geplaatst op potjes appelmoes en geldt sindsdien als een revolutie in de verpakkingswereld. Uit onderzoek van HAK blijkt dat 83% van de gebruikers het HAK deksel nu veel makkelijker kan openen en 80% is bereid het deksel ook aan te bevelen aan mensen in hun omgeving. Het HAK deksel is inmiddels op het merendeel van de HAK producten te vinden.
Erik Pijnenburg, Marketing Manager bij HAK, heeft de prijs vanavond in ontvangst genomen tijdens het NVC verpakkingsinnovatie Diner in het Holland Casino in Utrecht. “De Gouden Noot is toch wel dé standaard als het om verpakkingen gaat. Dat we deze prijs gewonnen hebben, vult ons dan ook met bijzonder veel trots!”