Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
1-2 open deksel HAK wint verpakkingsprijs De Gouden Noot

HAK deksel valt opnieuw in de prijzen

Groentefabrikant HAK heeft vanavond de prestigieuze verpakkingsprijs De Gouden Noot gewonnen voor het 1-2 open deksel. Met dit deksel is één van de grootste verpakkingsergernissen voorgoed opgelost en wordt een barrière voor het kopen van glazen potten weggenomen. Het functionele ontwerp van het 1-2 open deksel bestaat uit twee delen: een ring en een panel die los van elkaar kunnen bewegen. Daarmee wordt de kracht die nodig is om het open te draaien in tweeën gedeeld, waardoor de glazen pot twee keer zo makkelijk te openen is.

Plato Product consultants heeft het 1-2 open deksel ontworpen. Vervolgens werkte de fabrikant met verpakkingsproducent Crown uit Engeland aan de toegepaste technologie om het deksel geschikt te maken voor de verwerking in de HAK fabrieken. Juryvoorzitter prof. dr. Onno Omta, ook hoogleraar Management van Innovatie bij Wageningen University and Research Centre, oordeelde als volgt: “Het 1-2 open deksel van HAK betekent een drastische verbetering van het gebruiksgemak. Het kan niet anders dan dat deze innovatie het leven van consumenten radicaal gaat veranderen. Niet alleen de totale toepassing van de verpakking is van deksel tot bodem zeer doordacht, ook scoort de vernieuwde pot op alle duurzaamheidskenmerken uitstekend. Het woord “potdicht” kan wat ons betreft dankzij deze nieuwe verpakking inderdaad geschrapt worden uit het Nederlandse woordenboek”.

Het nieuwe deksel werd vorig jaar voor het eerst geplaatst op potjes appelmoes en geldt sindsdien als een revolutie in de verpakkingswereld. Uit onderzoek van HAK blijkt dat 83% van de gebruikers het HAK deksel nu veel makkelijker kan openen en 80% is bereid het deksel ook aan te bevelen aan mensen in hun omgeving. Het HAK deksel is inmiddels op het merendeel van de HAK producten te vinden.

Erik Pijnenburg, Marketing Manager bij HAK, heeft de prijs vanavond in ontvangst genomen tijdens het NVC verpakkingsinnovatie Diner in het Holland Casino in Utrecht. “De Gouden Noot is toch wel dé standaard als het om verpakkingen gaat. Dat we deze prijs gewonnen hebben, vult ons dan ook met bijzonder veel trots!”

De Gouden Noot

Het NVC Nederlands Verpakkingscentrum wil met De Gouden Noot innovaties op het gebied van verpakte producten en verpakkingen stimuleren. De prijs dankt zijn naam aan de unieke trofee met daarin de massief gouden walnoot, teken van een duurzame, effectieve en innovatieve verpakking. Retailers, fabrikanten van verpakte producten en designbureaus of verpakkingsleveranciers kunnen aan de wedstrijd meedoen. De jury weerspiegelt de gehele supply chain van verpakte producten en velt een integraal oordeel over de innovativiteit van de inzendingen. Naast het deksel van HAK behaalden dit jaar ook de volledig recyclebare Coca-Cola Plant Bottle en een speciale verpakking voor paaseieren de finale. 
Publicatiedatum: