Royal HaskoningDHV heeft in opdracht van Agentschap NL onderzocht welke marktkansen er zijn op het gebied van bio-energie in Rusland en wat er moet gebeuren om deze te verzilveren. “In haar presentatie liet Josefien van de Ven duidelijk zien dat er legio kansen zijn en dat vraag en aanbod vaak prima op elkaar aansluiten”, zegt Kees Mokveld van Agentschap NL. “Zowel op korte als lange termijn. Belemmeringen op het gebied van netwerk, bewustzijn en regulering zorgen er echter voor dat Russische en Nederlandse bedrijven elkaar nu onvoldoende weten te vinden.”
Vraag en aanbod afstemmen
Interesse uit Rusland is er genoeg, zo bleek ook uit een bijna onuitputtelijke lijst van bedrijven die Elena Dedova, attaché van de Russische ambassade beschikbaar stelde. Andersom geldt dat ook veel Nederlandse bedrijven graag zaken willen doen in Rusland. Export van biomassa naar Nederland en export van technologie, kennis en kunde naar Rusland zou een insteek zijn waar beide partijen op korte termijn al baat bij kunnen hebben, zo blijkt uit het onderzoek.Plan van aanpak
Met de uitkomsten van het onderzoek als leidraad hebben de partijen tijdens de bijeenkomst een eerste aanzet gedaan voor een plan van aanpak om de samenwerking te bevorderen. Een zeer belangrijk eerste doel is het opzetten van een digitaal platform waar informatie, tips, voorbeeldprojecten en lessons learned te vinden zijn. Mokveld: “Zowel Russische als Nederlandse bedrijven moeten zichzelf hier in hun eigen taal kunnen presenteren. Uiteindelijk moeten steeds meer bedrijven en instellingen uit beide landen het platform weten te vinden en moet een soort digitale marktplaats ontstaan waar vraag en aanbod bij elkaar komt.”Vervolgstappen
Agentschap NL gaat onderzoeken hoe het zo snel mogelijk de kaders van het digitaal platform kan schetsen en optuigen. Verschillende bedrijven en kennisinstellingen hebben zich al gecommitteerd en zijn bereid om bedrijfsprofielen te maken en voorbeeldprojecten en lessons learned te delen. Uiteindelijk moeten mijlpalen zoals handelsmissies en studiebezoeken ervoor zorgen dat Nederlandse bedrijven ook daadwerkelijk omzet gaan genereren. Het platform zou in de loop van 2013, het vriendschapsjaar Nederland-Rusland, moeten worden gelanceerd.Deelnemer worden
Een eerste aanzet voor het digitale platform is op dit moment ondergebracht op PLEIO. Om hiervan deelnemer te worden, kunnen mensen zich aanmelden op PLEIO. Als een geïnteresseerde de accountnaam die hij heeft opgegeven naar Kees Mokveld doorstuurt, wordt hij uitgenodigd om deel te nemen.Meer informatie over het platform Bio-Energie
Wilt u meer weten over het platform Bio-Energie Nederland-Rusland? Neem dan contact op met Kees Mokveld: [email protected].Bron: Agentschap NL