Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Digitaal platform bio-energie moet handel met Rusland stimuleren

De tweede bijeenkomst van het platform Bio-Energie Nederland-Rusland was bijzonder vruchtbaar. Ongeveer 25 vertegenwoordigers van bedrijfsleven, overheid en kennis- en adviesorganisaties kwamen tot een plan van aanpak en concrete maatregelen om de kansen voor Nederlandse bedrijven in Rusland te vergroten. ‘Een digitaal platform moet huidige belemmeringen wegnemen en samenwerking als een soort vliegwiel aanzwengelen.’

Royal HaskoningDHV heeft in opdracht van Agentschap NL onderzocht welke marktkansen er zijn op het gebied van bio-energie in Rusland en wat er moet gebeuren om deze te verzilveren. “In haar presentatie liet Josefien van de Ven duidelijk zien dat er legio kansen zijn en dat vraag en aanbod vaak prima op elkaar aansluiten”, zegt Kees Mokveld van Agentschap NL. “Zowel op korte als lange termijn. Belemmeringen op het gebied van netwerk, bewustzijn en regulering zorgen er echter voor dat Russische en Nederlandse bedrijven elkaar nu onvoldoende weten te vinden.”


Vraag en aanbod afstemmen

Interesse uit Rusland is er genoeg, zo bleek ook uit een bijna onuitputtelijke lijst van bedrijven die Elena Dedova, attaché van de Russische ambassade beschikbaar stelde. Andersom geldt dat ook veel Nederlandse bedrijven graag zaken willen doen in Rusland. Export van biomassa naar Nederland en export van technologie, kennis en kunde naar Rusland zou een insteek zijn waar beide partijen op korte termijn al baat bij kunnen hebben, zo blijkt uit het onderzoek.

Plan van aanpak

Met de uitkomsten van het onderzoek als leidraad hebben de partijen tijdens de bijeenkomst een eerste aanzet gedaan voor een plan van aanpak om de samenwerking te bevorderen. Een zeer belangrijk eerste doel is het opzetten van een digitaal platform waar informatie, tips, voorbeeldprojecten en lessons learned te vinden zijn. Mokveld: “Zowel Russische als Nederlandse bedrijven moeten zichzelf hier in hun eigen taal kunnen presenteren. Uiteindelijk moeten steeds meer bedrijven en instellingen uit beide landen het platform weten te vinden en moet een soort digitale marktplaats ontstaan waar vraag en aanbod bij elkaar komt.”

Vervolgstappen

Agentschap NL gaat onderzoeken hoe het zo snel mogelijk de kaders van het digitaal platform kan schetsen en optuigen. Verschillende bedrijven en kennisinstellingen hebben zich al gecommitteerd en zijn bereid om bedrijfsprofielen te maken en voorbeeldprojecten en lessons learned te delen. Uiteindelijk moeten mijlpalen zoals handelsmissies en studiebezoeken ervoor zorgen dat Nederlandse bedrijven ook daadwerkelijk omzet gaan genereren. Het platform zou in de loop van 2013, het vriendschapsjaar Nederland-Rusland, moeten worden gelanceerd.

Deelnemer worden

Een eerste aanzet voor het digitale platform is op dit moment ondergebracht op PLEIO. Om hiervan deelnemer te worden, kunnen mensen zich aanmelden op PLEIO. Als een geïnteresseerde de accountnaam die hij heeft opgegeven naar Kees Mokveld doorstuurt, wordt hij uitgenodigd om deel te nemen.

Meer informatie over het platform Bio-Energie

Wilt u meer weten over het platform Bio-Energie Nederland-Rusland? Neem dan contact op met Kees Mokveld: [email protected].

Bron: Agentschap NL
Publicatiedatum: