Verpakking speelt dubbelrol bij smaakbeleving consument
Illustratief voor de emotionele factoren die bij de consument leven, is voor haar het feit dat wanneer een consument moet kiezen tussen soep in blik of in een zak, de consument kiest voor soep in de zak. De consument heeft blijkbaar het idee dat soep in een zak verser is.
Verpakkingsdeskundige Eddie Clarijs is ervan overtuigd dat ook de kleur van de verpakking van invloed is op de smaakperceptie van de consument. "Bij verse noten verpakt in bakjes met deksels in vijf verschillende kleuren blijkt dat noten met een rode deksel het best verkopen".
Dat fenomeen komt Erik de Koning bekend voor. "Zelfs het lettertype doet er toe. Een handgeschreven letter op de verpakking geeft de consument meer versbeleving. Verder bleek bij 'Fruitshoot’, bedoeld voor kinderen, dat een fel fluoriserende verpakking meer appelleerde aan een chemische samenstelling dan de inhoud van een gezond drankje".
Zie voor meer voorbeelden het verslag op de site van de NVC.
Bron: NVC