Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verpakking speelt dubbelrol bij smaakbeleving consument

Smaak en verpakking hebben een krachtige relatie met elkaar. Naast de 'technische' aspecten van de verpakking, zoals vorm en uitvoering, spelen ook emotionele factoren een belangrijke rol. Dat werd duidelijk op de Inspiratiemeeting: Verpakking speelt 'dubbelrol' bij smaakbeleving consument, die het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) woensdag 12 september organiseerde.

Illustratief voor de emotionele factoren die bij de consument leven, is voor haar het feit dat wanneer een consument moet kiezen tussen soep in blik of in een zak, de consument kiest voor soep in de zak. De consument heeft blijkbaar het idee dat soep in een zak verser is.

Verpakkingsdeskundige Eddie Clarijs is ervan overtuigd dat ook de kleur van de verpakking van invloed is op de smaakperceptie van de consument. "Bij verse noten verpakt in bakjes met deksels in vijf verschillende kleuren blijkt dat noten met een rode deksel het best verkopen".

Dat fenomeen komt Erik de Koning bekend voor. "Zelfs het lettertype doet er toe. Een handgeschreven letter op de verpakking geeft de consument meer versbeleving. Verder bleek bij 'Fruitshoot’, bedoeld voor kinderen, dat een fel fluoriserende verpakking meer appelleerde aan een chemische samenstelling dan de inhoud van een gezond drankje".

Zie voor meer voorbeelden het verslag op de site van de NVC.


Bron: NVC
Publicatiedatum: