AH houdt vast aan kortingseis
Vrijdagmorgen hebben Albert Jan Maat en Hans Huijbers van LTO Nederland en Wilco de Jong van NAJK hun eerder deze week gestarte gesprek met Albert Heijns algemeen directeur Sander van der Laan voortgezet. Aanleiding was het bericht dat Albert Heijn haar leveranciers 2% minder zou gaan betalen voor de geleverde producten. Dit bericht zorgde de afgelopen dagen voor veel commotie bij boeren en tuinders. Boeren en tuinders voorzien namelijk dat de pijn van de 2% korting uiteindelijk bij hen als voedselproducent wordt gelegd.
LTO heeft Albert Heijn in het gesprek opgeroepen haar imago als Neerlands duurzame betrouwbare supermarkt waar te maken en de duurzame voedselproductie op de korte en lange termijn te waarborgen. Dit door inzet van effectieve duurzaamheidsprogramma’s waarin oog is voor de wijze van produceren, de prijs en de kwaliteit van het voedsel.
Dit kan alleen worden bereikt als zowel consumenten, supermarkten, leveranciers als boeren en tuinders hierin hun deel pakken. Albert Heijn betreurt de commotie die is ontstaan door de toon en het eenzijdige karakter van de brief met betrekking tot de 2%. Sander van der Laan: ‘Albert Heijn koestert haar langjarige relaties met haar leveranciers en hecht zeer aan een duurzame voedselketen. Albert Heijn wil dat alle schakels in de keten een 'goede' boterham kunnen verdienen’.
Om dit te borgen, heeft Albert Heijn met LTO Nederland het volgende afgesproken.
Albert Heijn en LTO Nederland nemen het initiatief tot een ronde tafel-gesprek met relevante stakeholders om te spreken over de verhoudingen tussen supermarkten en boeren & telers.
AH en LTO nodigen hier supermarkten en overige stakeholders voor uit. Dit initiatief is vergelijkbaar met de aanpak van “het Verbond van Den Bosch” en past prima bij de afspraken uit de ‘Verklaring internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) van de SER uit 2008.
Daarnaast geven Albert Heijn en LTO een onafhankelijk onderzoeksinstituut, zoals het LEI de opdracht om een analyse te maken van de relatie tussen Nederlandse boeren & tuinders (primaire producenten) en [de] supermarkt[en]. Vanuit deze analyse wordt een agenda vastgesteld voor de ronde tafelgesprekken.
LTO en NAJK zijn blij met de uitkomst van het gesprek. Albert Jan Maat: ‘Wij stellen het belang van de duurzame voedselproductie en een eerlijke prijs voor boeren en tuinders voorop en met de vandaag gemaakt afspraken zijn we hiermee op de goede weg’.