Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pompoen in verrijdbare kassen

Zo vlak naast de Amstel gelegen was het niet uitgeveende Bovenland tijden lang zeer rendabel om er tuinbouw te bedrijven. De toegepaste teeltmethode - met verrijdbare kassen - had wel iets weg van het oude drieslagstelsel. Want ook bij de verrijdbare kas bleef een deel van de beschikbare grond na de oogst braak liggen. Alleen hield deze kasmethode wat langer stand dan het drieslagstelsel. Inmiddels lijkt de verrijdbare kas toe aan een slotakkoord.

De verrijdbare kas had het voordeel dat niet de hele akker braak lag, maar slechts een deel daarvan. De grootte van de buiten de kas gelegen grond was afhankelijk van de lengte van de kas en de diepte van het Bovenland tussen Amsteldijk en de Ringsloot. Al naar gelang de lengte van het perceel kon men de kas (van voor naar achter) naar 3 tot 5 plekken verrijden. De draagkracht van de rails waarover de kas werd verplaatst, was weersafhankelijk van de grootte van de kas (lengte en spanbreedte). Zwaar uitgevoerd woog de rails 9 kilogram de strekkende meter en licht zo'n 7 kilogram. Op menig landbouwareaal ligt smalspoor (industriespoor) om het inzamelen van de oogst te vergemakkelijken.

Klik hier om verder te lezen op de website van Dichtbij.nl


Publicatiedatum: