Sander van der Laan, algemeen directeur Albert Heijn: 'Samen met vele collega's zorgen we er iedere dag weer voor dat de schappen in onze ruim 850 winkels goed gevuld zijn. We willen onze capaciteit voor toekomstige groei veiligstellen. Door versimpeling van de versketen en mechanisatie kunnen we de klant betere service tegen een lagere prijs bieden. En zijn we klaar voor deze groei.'
Versimpeling versketen
Verder wil Albert Heijn de versketen versimpelen door een deel van het versassortiment, samen met leveranciers, in National Category Centers (NCC's) onder te brengen. Dit wil zeggen dat leveranciers hun producten direct na productie naar één centrale locatie brengen. Hierdoor verdwijnt het voorraadpunt bij de leverancier en ontvangen winkels straks alle producten uit dezelfde categorieën bij elkaar. Voor klanten betekent dit dat zij nog versere producten in de winkel zullen aantreffen. De NCC's zullen de Landelijke Vers Centra (LVC) in Nieuwegein en Utrecht over enkele jaren volledig vervangen. Albert Heijn kiest ervoor de NCC's aan een logistieke dienstverlener uit te besteden.Mechanisatie RDC’s houdbaar assortiment
Albert Heijn wil stap voor stap de RDC's mechaniseren. Er wordt begonnen met een proefopstelling in één van de RDC's. Deze proefopstelling heeft betrekking op een deel van het houdbare assortiment. Op het moment dat de proefopstelling naar volle tevredenheid opereert, worden de werkzaamheden naar het overige houdbare assortiment uitgebreid. Daarna volgen ook de andere drie RDC's. Het duurt nog een aantal jaar voordat het volledige houdbare assortiment in het eerste RDC gemechaniseerd is. Al eerder is er gewerkt met machines als Triple-O, die betrekking hebben op een gedeelte van het assortiment, maar de vandaag aangekondigde mechanisatie heeft betrekking op alle houdbare producten.Het aantal uitzendkrachten zal door de mechanisatie- en versimpelingsinspanningen geleidelijk afnemen. Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie.